Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHjelmeland, Mikkel Nyrup
dc.date.accessioned2015-07-08T13:36:16Z
dc.date.available2015-07-08T13:36:16Z
dc.date.issued2015-07-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/292915
dc.descriptionNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikknb_NO
dc.description.abstractEnglish abstract. - . This thesis focuses on computer-based musical composition and its impact on both musical- and identity-related development among adolescents. By researching what characterizes digital composing in musical activity among adolescents and which educational opportunities and challenges are inherent in this activity the thesis will provide knowledge from the musical activity of two cases. This research project has a theoretical foundation formed by perspectives based on creativity, construction of a personal and social self as well as perspectives from musikdidaktik. The study was conducted through participative observation and qualitative interviews where two subjects, participating in voluntary activities arranged for youths in Oslo, where followed for a period of seven months. The studied individuals were successful in creating music using a computer though they did not end up with a product they would characterize as finished. In one of the cases, computer-based music composition is an already established practice and in the other case this is based on primarily first time experiences. Both practices take place in a mainly informal environment and it is the musical activity, and its impact on the development of the identity, that is the main focus of the research. In addition, research on computer-based composition brings attention to the perspective of using the computer as a musical instrument. The study also identifies the abilities that are required to handle the computer as a musical instrument, as well as in succeeding in composing music on a computer. To some adolescents composing music on a computer is seen as a natural method of self-expression and the computer can be a tool to creative experience and exploration of own identity. Computer-based music-making provides several educational opportunities and challenges which are important to take into consideration when transferring the activity into music education. - . - . - . - . - . Sammendrag. - . Afhandlingen tager udgangspunkt i komponering på computer og dennes betydning for unges musikalske- såvel som identitetsmæssige udvikling. Forskningen i afhandlingen ønsker at give et indblik i hvad der kendetegner digital komponering i unges musikalske praksis og hvilke didaktiske muligheder og udfordringer, som ligger i denne aktivitet. Undersøgelsen belyser problemstillingen igennem deltagende observation samt kvalitative interviews og studien har sin forankring i teorier omhandlende kreativitet, identitetskonstruktion, samt didaktiske perspektiver. Undersøgelsen tager udgangspunkt i to unge, som er tilknyttet et frivilligt aktivitetstilbud i en bydel i Oslo. Disse unge er blevet fulgt igennem en periode på syv måneder. Informanterne lykkedes i at arbejde kreativt med digital komponering, selvom resultatet af deres aktivitet ikke er endt op i et produkt som de vurderer som færdigt. Komponering på computer er en musikalsk praksis som i det ene tilfælde allerede er etableret og i det andet tilfælde er dette primært førstegangs erfaringer. Begge praksisser, som sker i en hovedsagelig uformel kontekst, har en betydning i informanternes hverdag og det er denne betydning, i tillæg til det kreative arbejde, som ønskes undersøgt. Derudover inviterer komponering på computer til at se nærmere på computerens instrumentale sider, og undersøgelsen belyser også hvilke færdigheder som kan lægges til grund for at håndtere computeren som et instrument og for at lykkes i at komponere musik på computer. For nogle unge kan det siges at komposition på computer føles som et naturlig middel at udtrykke sig igennem. Videre kan computeren være genstand for kreativt arbejde og udforskning af egen identitet. Ud fra en didaktisk synsvinkel kan komponering på computer byde på muligheder, som kan være værdifulde i en musikpædagogisk kontekst, den byder samtidig også på udfordringer som bør tages i betragtning.nb_NO
dc.language.isodannb_NO
dc.relation.ispartofseriesNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2015
dc.subjectdatamaskinnb_NO
dc.subjectdigitalnb_NO
dc.subjectungdomnb_NO
dc.subjectmusikkomponeringnb_NO
dc.subjectmusic compositionnb_NO
dc.subjectadolescentsnb_NO
dc.subjectcomputernb_NO
dc.subjectdigitalnb_NO
dc.title”Alle kan arbejde med computermusik”. Et kvalitativt casestudie af unges komponerende aktivitet på computernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Musicology: 110::Music pedagogics: 114nb_NO
dc.source.pagenumber93 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Masteroppgaver [283]
    Masteroppgaver levert ved Norges musikkhøgskole

Vis enkel innførsel