Musikalske hverdagsøyeblikk. En kvalitativ intervjuundersøkelse om førstegangsmødres bruk av sang og musikk i spedbarnshverdagen
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker hvordan fem førstegangsmødre har brukt og opplevd sang og musikk med barnet sitt, i barnets første leveår. Studien har en kvalitativ, hermeneutisk tilnærming, der tematisk analyse har blitt benyttet for å svare på prosjektets problemstilling: Hvordan bruker og opplever et utvalgt førstegangsmødre sang og musikk med spedbarnet sitt, gjennom barnets første leveår? Studien viser gjennom fem semi-strukturerte intervjuer kvinnenes erfaringer og opplevelser av bruk av sang og musikk i spedbarnshverdagen.
Fem hovedtemaer ble identifisert i analysen, som videre ble diskutert i tre temaer: 1) Sang og musikk som ressurs i hverdagen, 2) Morsidentitetens og spedbarnets utvikling, i takt med hverandre, og til slutt 3) Gravide kvinner og spedbarnsforeldre som nytt felt for musikkterapeuten.
Resultatenes fremvisning og diskusjon viser at sangen og musikken kan være en ressurs allerede fra svangerskapet, fødselen og videre inn i spedbarnshverdagen. Studien viser også at morsidentiteten er en ny tilværelse som blir til i takt med barnets utvikling. Videre foreslår disse funnene et nytt felt for musikkterapeuten; gravide kvinner og spedbarnsforeldre.
Description
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi