Musikkterapi i småskolen. En kartleggingsundersøkelse
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3031072Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Masteroppgaver [283]
Sammendrag
Under tema «Musikkterapi i småskolen», søkes det i dette masterarbeidet å besvare problemstillingen: Hvordan kan musikkterapeutisk kompetanse bidra i realiseringen av nytt læreplanverk (kunnskapsløftet 2020) i småskolen, med hovedfokus på det tverrfaglige temaet: Folkehelse og livsmestring? Problemstillingen utforskes gjennom digitale spørreskjemaundersøkelser blant et utvalg rektorer og lærere i småskolen, og analyser av disse. Formålet med undersøkelsene var å kartlegge: 1. Hvordan musikk brukes i småskolen i dag. 2. Hvordan et utvalg rektorer og lærere opplever, og jobber med, innføringen av Folkehelse og livsmestring på småskoletrinnene. 3. Utvalgenes tanker om, behov og muligheter for, tverrfaglig kompetanse i småskolen. 4. Utvalgenes kjennskap til og erfaringer med bruk av musikkterapi i skolen. Sentrale funn fra undersøkelsene avdekker: 1. Et tilnærmet utelukkende positivt syn på musikkens mulige virkning på mennesker. 2. Et behov for supplerende kompetanse i småskolen, fortrinnsvis sosial- og spesialpedagogisk kompetanse. Utvalgte funn blir drøftet i lys av litteratur som beskriver musikkterapeutiske perspektiver, tilnærminger og metoder, samt litteratur om læreplanverk, musikk i småskolen og tidligere forskning om tverrfaglig kompetansefellesskap i skolen.
Beskrivelse
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi