Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSolsrud, Susanna Yttri
dc.date.accessioned2022-11-15T08:42:07Z
dc.date.available2022-11-15T08:42:07Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3031812
dc.descriptionNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikken_US
dc.description.abstractMasterprosjektet handler om kunstformidling og undersøker hvilke opplevelses- og dannelsespotensial som kan befinne seg i, og oppstå gjennom, tilrettelagte møter mellom mennesker og kunst. I masterprosjektet blir kunstformidling forstått som aktiviteter eller handlinger der en tilrettelegger kunstmøter med mål om å åpne opplevelsesrom for deltakerne og å gjøre veien til en potensiell kunstopplevelse kortere. Masterprosjektet søker å få en bedre forståelse for betydningen av kunstformidlerens tilrettelegging i relasjon til begrepene møte, opplevelse og dannelse. Plassert under den hermeneutisk vitenskapsteoretiske posisjon søker prosjektet å skrive frem et mangfold i perspektiver og forståelsesrammer både på teoretisk og empirisk nivå. Gjennom fire kvalitative dybdeintervjuer innhentes refleksjoner og erfaringer fra kunstformidlere med lang erfaring innen forskjellige kunstretninger, for å undersøke deres forståelse av fenomenene. Funnene i undersøkelsen indikerer at det er en viss forbindelse mellom det tilrettelagte møtet og potensial som kunstopplevelse og dannelse. Derfor bør kunstformidling stå som et tilbud som kan åpne sider ved kunstmøtet som kanskje ellers hos noen ville vært lukket. Det ble funnet flere ulike forståelser og perspektiver på forbindelser mellom tilrettelegging og potensial for opplevelse og dannelse: Økt kunnskap kan føre til økt interesse og videre til økt oppmerksomhet mot kunstverket. Det kan befinne seg iboende kvaliteter eller dimensjoner i kunstverket som er vanskelig å oppdage på egenhånd. Det å åpne opp en kunstform gjennom tilrettelegging kan også være en måte å skape inkludering rundt kunstformen på, som igjen kan redusere fremmedfølelse i møte med den. Både på teoretisk og empirisk nivå vektlegges betydningen av en åpen og mottakelig mentaldisposisjon i møte med kunstuttrykk for at dets potensial skal forløses, hvilket indikerer at en av kunstformidlerens viktigste oppgaver i forbindelse med tilrettelegging av kunstmøter handler om å hjelpe deltakeren med å komme inn i denne spesielle mentale innstillingen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorges musikkhøgskoleen_US
dc.relation.ispartofseriesNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2022
dc.subjectmusikkpedagogikken_US
dc.subjectkunstformidlingen_US
dc.subjectkunstmøteren_US
dc.subjectkunstopplevelseren_US
dc.titleKunstknappen. Alle har den i seg, noen ganger trenger man bare litt hjelp til å finne den. - Perspektiver på kunstformidling og tilrettelagte kunstmønstreen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkpedagogikk: 114en_US
dc.source.pagenumberv, 114 s.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Masteroppgaver [283]
    Masteroppgaver levert ved Norges musikkhøgskole

Vis enkel innførsel