dc.contributor.author | Thorsen, Jacob Holthe | |
dc.date.accessioned | 2022-11-15T09:39:58Z | |
dc.date.available | 2022-11-15T09:39:58Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3031846 | |
dc.description | Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk | en_US |
dc.description.abstract | Med Fagfornyelsen 2020 har improvisasjon for første gang blitt et formelt krav i samspillsundervisningen på videregående skole. Undervisning av improvisasjon i samspill på videregående skole er et område hvor det er gjort lite tidligere forskning, og man har dermed manglende kunnskap om hva som kjennetegner denne undervisningen. Formålet med denne studien har vært å undersøke hva som kjennetegner undervisningspraksis i improvisasjon i samspill på videregående skole. Dette har blitt gjort gjennom kvalitative forskningsintervjuer med fem samspillslærere med lang erfaring med improvisasjon, både utøvende og pedagogisk. Datamaterialet i studien har blitt analysert med en tematisk analyse, med mål om å organisere studiens funn. Funnene indikerer at improvisasjonsundervisningen i samspill er koblet til uformell praktisk musikkutøving, at lærerne differensierer i undervisningen gjennom tydelige instrukser og pålagte begrensninger, samt jobber aktivt med å utvikle egen undervisningspraksis. Videre viser studien at utvikling av improvisasjonskompetanse i samspillsundervisningen fordrer trivsel og trygghet hos elevene, og at utvikling av denne kompetansen skjer gjennom lek, prøving og feiling. Ettersom studiens resultater beskriver kjennetegn ved praksisen til lærere med lang erfaring med improvisasjon, kan resultatene være nyttige for samspillslærere i videregående skole med mindre erfaring på dette området. Studiens resultater kan brukes i forbindelse med planlegging og gjennomføring av improvisasjonsundervisning i samspill, i henhold til Fagfornyelsen 2020. I tillegg kan denne studien bidra med ny kunnskap i forskningen på improvisasjonsundervisning på videregående skole, og bør initiere til videre forskning. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Norges musikkhøgskole | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2022 | |
dc.subject | musikkpedagogikk | en_US |
dc.subject | improvisasjon | en_US |
dc.subject | samspillsundervisningen | en_US |
dc.subject | videregående skole | en_US |
dc.subject | undervisningspraksis | en_US |
dc.title | Improvisasjon i samspill. En kvalitativ studie av undervisningspraksis i improvisasjon | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkpedagogikk: 114 | en_US |
dc.source.pagenumber | vii, 116 s. | en_US |