Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBerg, Marianne Husby
dc.date.accessioned2023-09-18T13:54:14Z
dc.date.available2023-09-18T13:54:14Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3090166
dc.descriptionNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori. - Dette er en bearbeidet versjon. Originalen finnes kun i NMHs Arkiv, unntatt offentlighet.en_US
dc.description.abstractTema for denne oppgaven er kor-intonasjon. Formålet er å belyse ulike tilnærminger og syn på intonasjon og intonasjonsarbeid i korsang. Problemstillingen er: Hvilke likheter og forskjeller finner vi i tre anerkjente dirigenters tilnærming til arbeidet med kor-intonasjon? Studien er en kvalitativ undersøkelse, og data er hentet inn gjennom intervju med tre anerkjente dirigenter, som er godt etablerte i kormiljøet i Norge. Gjennom analyse av intervjumaterialet belyser jeg hvordan disse tre dirigentene forstår intonasjon i korsammenheng, og hvordan de tilnærmer seg intonasjonsarbeidet i sine respektive kor. Funnene fra forskningsintervjuene blir sett i lys av studiens teoretiske rammeverk, som hovedsakelig er forskning og faglitteratur om intonasjon. Studien viser at dirigentene er samstemte i hvilke typer utfordringer som et kor står ovenfor i forhold til intonasjon, men ut ifra det de forteller så er det en tydelig forskjell i hvordan de velger å gripe an disse utfordringene, og hvordan de beskriver og vektlegger begrepene.en_US
dc.description.abstractSummary - The subject of this thesis is choral intonation. The purpose is to shed light on different approaches and thoughts about intonation and intonation work in choirs. My research question is this: What similarities and differences do we find between three acknowledged conductors approach to intonation work in choirs? The thesis is a qualitative examination, and data is collected through interviews of three acknowledged conductors, whom is well established in the choral community of Norway. Through analysis of the interview material I illustrate how these conductors understand choral intonation, and how they approach the intonation work in their choirs. The findings from the research interviews are seen in light of the theoretical framework, which is mainly research and literature about intonation. The study shows that the conductors agrees upon what challenges a choir is up against in relation to intonation, but from what they say there is a clear difference in how they choose to address these challenges, and how they describe and emphasize the concepts.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorges musikkhøgskoleen_US
dc.relation.ispartofseriesNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2017
dc.subjectkordirigenternob
dc.subjectintonasjonnob
dc.subjectkorsangnob
dc.subjectforskningsintervjuernob
dc.subjectTone Bianca Sparre Dahl
dc.subjectGrete Pedersen
dc.subjectCarl Høgset
dc.titleIntonasjon i kor. - En kasusstudie av tre dirigenters tilnærming og refleksjoneren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionOppdatert versjon
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkteori: 112en_US
dc.source.pagenumber114 sideren_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Masteroppgaver [283]
    Masteroppgaver levert ved Norges musikkhøgskole

Vis enkel innførsel