Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAarflot, Randi Margrethe Clausen
dc.date.accessioned2023-10-25T11:55:25Z
dc.date.available2023-10-25T11:55:25Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3098683
dc.descriptionNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikken_US
dc.description.abstractSAMMENDRAG - Dette masterprosjektet undersøker hvordan barnekorledere beskriver og forstår arbeidet sitt. Formålet med studien er å kartlegge det norske barnekorfeltet og barnekorlederes arbeidssituasjon, noe som så langt er tilnærmet uutforsket. Det er også ønskelig at studien vil bidra med nyttige perspektiver i videreutviklingen av undervisningsfaget barnekorledelse. Spørreskjema er valgt som datainnsamlingsmetode, og forskningsprosessen er inspirert av Grounded Theory Method. De teoretiske perspektivene som trekkes inn i studien er praktisk yrkesteori (Lauvås og Handal, 2014), kompetansenivå for lærere (Dale, 1999, 2001) og et utvalg av amerikansk forskning på lærerutdanning (Grossman, Compton, et al., 2009; Grossman, Hammerness, et al., 2009; Shulman, 1986). Barnekorlederne i studien beskriver arbeidet sitt som en aktivitet hvor barn får dyrke og utvikle sang- og musikkglede. De mener at barnekorene er inkluderende arenaer hvor korsangerne får oppleve menneskelig, og noen ganger religiøst, fellesskap. Korlederne fyller øvelsene med variert musikalsk repertoar og felleskapsbyggende aktiviteter som de ønsker skal fremme mestring hos det enkelte barn. Den største utfordringen deres er uro og/eller manglende konsentrasjon hos sangerne eller hos seg selv. Korledernes evner og kompetanse i å være en tydelig musikalsk og relasjonell leder spiller derfor en vesentlig rolle for at koraktiviteten skal lykkes. Nøkkelord: barnekorledelse, barnekor, praktisk yrkesteori, lærerutdanningen_US
dc.description.abstractABSTRACT - This master thesis examines how children's choir conductors describe and understand their work. The purpose of the study is to gain an initial understanding of the field of children's choirs in Norway and the working situation of the conductors leading them. So far, this is a neglected area of research. It is also desirable that the study will contribute useful perspectives in the development of the teaching subject of children's choir conducting. Questionnaires have been chosen as the data collection method, and the research process is inspired by Grounded Theory Method. The theoretical perspectives used in the study are practical vocational theory (Lauvås and Handal, 2014), competence level for teachers (Dale, 1999, 2001) and a selection of American research on teacher education (Grossman, Compton, et al., 2009; Grossman, Hammerness, et al., 2009; Shulman, 1986). The results show that children's choir conductors describe their work as an activity where children can cultivate and develop their joy in singing and music. The choir conductors believe that the children's choirs are inclusive arenas where the singers get to experience human, and sometimes religious, community. The choir leaders fill the rehearsals with varied repertoire as well as other musical and community-building activities. Their biggest challenge is noisiness and/or lack of concentration on the part of the singers or themselves. The choir conductors' abilities and competence to be a clear musical and relational leader therefore play a significant role for the choir activity to be successful.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorges musikkhøgskoleen_US
dc.relation.ispartofseriesNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2023
dc.subjectbarnekorledelseen_US
dc.subjectbarnekoren_US
dc.subjectpraktisk yrkesteorien_US
dc.subjectlærerutdanningen_US
dc.titleÅ lede barnekor. En studie av hvordan barnekorledere beskriver og forstår sitt eget arbeiden_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkpedagogikk: 114en_US
dc.source.pagenumbervii, 131 sideren_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Masteroppgaver [283]
    Masteroppgaver levert ved Norges musikkhøgskole

Vis enkel innførsel