Melodiske trær i et narrativ En analytisk og kunstnerisk søken i auditiv sonologi og økoakustikk med en utforskende og intuitiv tilnærming til komposisjonsstrategier.
Master thesis
Published version
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
- Masteroppgaver [284]
Abstract
Sammendrag Denne oppgaven tar for seg ulike aspekter ved komposisjonsstrategier i kontekst av naturlyd. Ved å tilegne seg begreper fra auditiv sonologi og bruke de i en kontekst av en økoakustisk forståelse av naturens lydlandskaper vil oppgaven drøfte ulike kompositoriske praksiser hos komponistene Martin Kvalø, Kristine Tjøgersen og Olivier Messiaen, med vektlegging på forfatterens tanker i møte med sine kilder. Oppgaven legger stor vekt på tilegnelse av auditive analyseverktøy innen spektromorfologi. Arbeidets konklusjon er presentert som to komposisjoner skapt i en samarbeidsprosess med utøvere, i mål om å være etyder for en komponist i å utvikle sitt eget håndverk gjennom en anvendt musikkteoretisk praksis med stor vektlegging på styrt improvisasjon Abstract -
This thesis deals with various aspects of composition strategies in the context of natural soundscapes. By acquiring concepts from aural sonology and using them in a context of an ecoacoustic understanding of nature's soundscapes, the thesis will discuss different compositional practices of the composers Martin Kvalø, Kristine Tjøgersen and Olivier Messiaen, with an emphasis on the author's thoughts in meeting his sources. The assignment places great emphasis on the acquisition of auditory analysis tools within Spectromorphology. The work's conclusion is presented as two compositions created in a collaborative process with performers, with the aim of being etudes for a composer in developing his own craft through an applied music theoretical practice with an emphasis on guided improvisation.