Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorÅdland, Kristian Aas
dc.date.accessioned2023-10-30T09:23:48Z
dc.date.available2023-10-30T09:23:48Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3099343
dc.descriptionNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi.en_US
dc.description.abstractSammendrag - Dette er en mixed methods studie av deltakelsen til 9 norske dyader (par) i det internasjonale Homeside-prosjektet. Utvalget består av tre dyader fra hvert program (musikk- og leseprogram) og tre dyader fra kontrollgruppen. Studiens formål er å utforske hvilken eventuell virkning deltakelse i musikkprogrammet kan ha på livskvalitet sammenlignet med leseprogrammet og kontrollgruppen, også sett i sammenheng med endringer i kognitiv funksjon. Resultater oppnås gjennom analyse av kvalitative data i form av dagbok-kommentarer og dyadenes svar på avkrysningsskjema, og kvantitative data i form av skårer i måleinstrumentene Quality of Life-Alzheimers Disease (QoL-AD) og Mini-Mental State Examination (MMSE). Studien konkluderer med at resultatene ikke viser til noen definitive svar på hvilke eventuelle virkninger deltakelse i musikkprogrammet har på livskvalitet sammenlignet med leseprogram og kontrollgruppe. Det er tegn til interessante positive tendenser i de kvalitative results gjennom individuelle skildringer av dyadenes opplevelser i både musikkgruppen og lesegruppen. Kvantitative resultater viser også til interessante forskjeller i QoL-AD-skåre ved follow up 1 mellom musikkgruppe, lesegruppe og kontrollgruppe. Det kan settes spørsmål ved validitet av resultatene. Valg av fremgangsmåte, metodikk, utvalgsstørrelse og manglende informasjon gjør det vanskelig å gi definitive svar på sammenhenger mellom kvalitative og kvantitative resultater. Dette gjelder også resultater angående sammenhenger med skårer i MMSE (kognitiv funksjon). Det fremheves at andre studier har funnet positive effekter relatert til livskvalitet gjennom musikkbaserte tiltak for personer med demens. Søkeord: Indirekte musikkterapi, HOMESIDE, demens, livskvalitet, kognitiv funksjon, personsentrert omsorgen_US
dc.description.abstractSummary - This is a mixed methods study on the participation of 9 Norwegian dyads (pairs) in the international Homeside-project. The sample size consists of 3 dyads from each program (music- and reading program) and 3 dyads from the control group. The study aims to explore which possible effects participation in the music program could have on quality of life compared to the reading program and the control group, also compared with changes in cognitive functions. Results are achieved through analysis of qualitative data in the form of diary-comments and survey-answers filled in by the dyads, and quantitative data in the form of scores in Quality of Life-Alzheimers Disease (QoL-AD) and Mini-Mental State Examination (MMSE). The study concludes that results dont show any definitive answers as to which possible effects participation in the music program has on quality of life compared to the reading program and control group. There are signs of interesting positive tendensies in the qualitative results through individual descriptions of the experiences of the dyads in both the music program and the reading program. Quantitative results also show interesting differences in QoL-AD-scores at follow up 1 between the music group, reading group and the control group. The validity of the results could be questioned. Choice of approach, methodology, sample size and lack of information makes it hard to give definitive answers as to connections between qualiative and quantiative results. This also applies to results regarding connections to MMSE-scores (cognitive functions). It is highlighted that other studies have found positive effects related to quality of life through music-based measures with people with dementia. Keywords: Indirect music therapy, HOMESIDE, dementia, quality of life, cognitive functions, person-centered careen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorges musikkhøgskoleen_US
dc.relation.ispartofseriesNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2023
dc.subjectindirekte musikkterapien_US
dc.subjectdemensen_US
dc.subjectlivskvaliteten_US
dc.subjectkognitiv funksjonen_US
dc.subjectpersonsentrert omsorgen_US
dc.subjectindirect music therapyen_US
dc.subjectHOMESIDEen_US
dc.subjectdementiaen_US
dc.subjectquality of lifeen_US
dc.subjectcognitive functionsen_US
dc.subjectperson-centered careen_US
dc.titleIndirekte musikkterapi, livskvalitet og personer med demens. En mixed methods studie av 9 dyader og deres deltakelse i Homeside-prosjekteten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkterapi: 113en_US
dc.source.pagenumbervii, 70 sideren_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Masteroppgaver [283]
    Masteroppgaver levert ved Norges musikkhøgskole

Vis enkel innførsel