Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHaarr, Per
dc.date.accessioned2023-10-30T10:31:50Z
dc.date.available2023-10-30T10:31:50Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3099375
dc.descriptionNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi.en_US
dc.description.abstractSammendrag - Denne kvalitative undersøkelsen bygger på tre musikkterapeuter sine beskrivelser av egne kompetanser i musikkterapeutisk arbeid med ungdom. Studiens hensikt er å innhente mer kunnskap om hvilke egenskaper og ferdigheter som løftes frem innenfor dette feltet. Musikkterapeutenes refleksjoner og meninger utforskes gjennom tre individuelle semistrukturerte forskningsintervju. Gjennom en tematisk analyse har intervjuene blitt fortolket, deretter drøftet opp mot noen sentrale musikkterapeutiske perspektiver. Kompetansene som beskrives ses i lys av hva studieplaner og et utvalg av litteraturen sier er forventede kompetanser hos musikkterapeuten ved fullført utdanning. Musikkterapeutenes beskriver av musikalske -og personlige kompetanser ses i forhold til egen yrkesutøvelse, og de trekker frem spesifikke kompetanser som de mener er verdifulle i arbeid med ungdom. Utfordringer, muligheter og etiske overveielser løftes frem og implikasjoner for videre forskning belyses. Resultatene viser at informantene trekker frem et spekter av kompetanser, både konkrete musikalske kompetanser, kompetanser på det relasjonelle arbeidet, og kompetanser som virker å være spesifikke for dette feltet.en_US
dc.description.abstractAbstract - This qualitative study is based on the descriptions of competencies in music therapy with adolescents provided by three music therapists. The aim of the study is to gain a deeper understanding of the qualities and skills that are valued within this field. The therapists' reflections and opinions are explored through three individual semi-structured research interviews, and a thematic analysis is performed to interpret the interviews and discuss them in relation to key perspectives in music therapy. The competencies described by the therapists are considered in light of expected competencies for music therapists upon completion of their education, as outlined in study plans and selected literature. The therapists' descriptions of musical and personal competencies are discussed in relation to their professional practice, with specific competencies highlighted as valuable in working with adolescents. Challenges, opportunities, and ethical considerations are addressed, and implications for further research are discussed. The results reveal a range of competencies identified by the therapists, including concrete musical skills, relational competencies, and skills that appear to be specific to this field.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorges musikkhøgskoleen_US
dc.relation.ispartofseriesNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2023
dc.subjectmusikkterapien_US
dc.subjectungdomen_US
dc.subjectforskningsintervjuen_US
dc.subjectkompetanseen_US
dc.subjectyrkesutøvelseen_US
dc.subjectrelasjonell kompetanseen_US
dc.subjectmusikalsk kompetanseen_US
dc.subjectmusikkterapeutiske relasjoneren_US
dc.subjectfleksibiliteten_US
dc.titleMusikkterapeutens ulike kompetanser. Tre musikkterapeuters beskrivelser av egne kompetanser i yrkesutøvelsenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkterapi: 113en_US
dc.source.pagenumberv, 70 sideren_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Masteroppgaver [283]
    Masteroppgaver levert ved Norges musikkhøgskole

Vis enkel innførsel