Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBerg, Andreas
dc.date.accessioned2023-11-01T09:21:48Z
dc.date.available2023-11-01T09:21:48Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3099916
dc.descriptionNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikken_US
dc.description.abstractOppsummering - Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hva som kjennetegner «talent» i «jazz» på «musikklinja» på videregående skolen. Studien tar ikke stilling til arv/miljø-aspektet ved «talent», men undersøker hvordan lærere på musikklinjene snakker om talent. Det er en oppfatning av at «talent» i jazz artikuleres på andre måter enn i andre sjangere. Det teoretiske perspektivet er diskursanalyse inspirert av Laclau og Mouffes diskursteori (2014), og datamaterialet kommer fra tre fokusgrupper med til sammen elleve deltagere. Det identifiseres mange diskurser som er i spill der de viktigste er tradisjonsdiskursen, diskursen om bredde i musikalsk uttrykk, diskurs om bredde (som i inkludering og mangfold). Analysene foreslår at det er særlig to typer diskurser om bredde som kommer fram i materiale og som gjør hegemoniske intervensjoner. Det gjøres et tankeeksperiment for å se om de to breddediskursene jobber sammen. Fra datamaterialet produserer tre verdsatte egenskaper «Det gode øret», «Drivkraften» og «Den fleksible meningsskaperen».en_US
dc.description.abstractAbstract - The purpose of this master's thesis is to investigate what characterizes "talent" in "jazz" in the «musikklinja» at upper secondary school. The study does not take a position on the nature/nuture aspect of "talent", but examines how teachers in music courses talk about talent. There is a perception that "talent" in jazz is articulated in different ways than in other genres. The theoretical perspective is discourse analysis inspired by Laclau and Mouffe's discourse theory (2014), and the data comes from three focus groups with a total of eleven participants. Many discourses are identified that are at play, the most important of which are the discourse of tradition, the discourse on breadth in musical expression, discourse on breadth (as in inclusion and diversity). The analyzes suggest that there are in particular two types of discourses about breadth that emerge in material and that make hegemonic interventions. A thought experiment is carried out to see if the two discourses breadth work together. The data material produces three valued characteristics "The good ear", "The driving force" and "The flexible sensemaker".en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorges musikkhøgskoleen_US
dc.relation.ispartofseriesNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2023
dc.subjectjazzen_US
dc.subjecttalenten_US
dc.subjectmusikklinjaen_US
dc.subjectvideregående skoleen_US
dc.subjectdiskursen_US
dc.subjectfokusgrupperen_US
dc.titleMot til fleksibilitet i øyeblikket: en diskursanalyse om «jazz», «talent» og «musikklinja» på videregående skoleen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkpedagogikk: 114en_US
dc.source.pagenumberv, 94 sideren_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Masteroppgaver [283]
    Masteroppgaver levert ved Norges musikkhøgskole

Vis enkel innførsel