Show simple item record

dc.contributor.authorBentsen, Hermod Ringset
dc.date.accessioned2024-08-02T11:18:42Z
dc.date.available2024-08-02T11:18:42Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3144225
dc.descriptionNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Komposisjon. - Denne skriftlige, teoretiske delen av masterprosjektet ble ikke avlevert på en korrekt måte i 2023, men offentliggjøres i NMHs åpne arkiv NMH - Brage.en_US
dc.description.abstractFør jeg begynte på masteren i komposisjon, hadde jeg et ønske om å ha bedre oversikt og kontinuitet i arbeidet mitt både i hver enkel komposisjon og i fra stykke til stykke. Det var derfor viktig for meg å utvikle gode strategier og metoder slik at jeg kunne planlegge, videreutvikle og teste ut arbeidsmåten min på systematisk vis gjennom forskjellige verker. Jeg ønsket spesielt å fokusere på strategier og teknikker i de innledende fasene av mine komposisjoner for å komme meg videre fra det første stadiet, der jeg jobbet med musikkstykkets konsept på et abstrakt plan. Komposisjonsstrategien og teknikkene jeg har utforsket i masteren, baserer seg på det jeg kaller celler, organismer og økosystem. Begrepene beskriver de tre formdannende nivåene jeg har forholdt meg til i komposisjonen på masteren. Måten jeg har forestilt meg cellen i komposisjonene mine, og måten jeg har forestilt meg forholdet mellom cellen og dens omgivelser, er med å forme mitt kunsteriske uttrykk. Det jeg har søkt, er kompositoriske strategier som på den ene siden gjør det mulig å komponere på en intuitiv måte og tilbyr inspirasjon gjennom flere åpenbare muligheter for handling, og på den andre siden bidrar til å strukturere arbeidsprosessen. Dette er ikke nødvendigvis en motsetning, men om strukturen blir for fastlåst og strategien ikke tilbyr åpenbare muligheter for utviklinger, kan det for min del både oppleves som uinspirerende og tyngende, samtidig som jeg ofte erfarte at det musikalske resultatet ble for stivt og lite lekent. Om strukturen manglet derimot, opplevde jeg fort at mulighetene ble for mange og uoversiktlige. Dessuten kunne ulike idéer som oppsto under prosessen, bli så mangfoldige at komponeringsarbeidet og stykket ble ufokusert og sluttet å fungere som en helhet. Min strategi og mine utvalgte teknikker er dermed et forsøk på å finne en måte å strukturere arbeidet og musikken min på, som opprettholder en balanse mellom avgrensing og åpenhet, og dermed har en fleksibel struktur.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorges musikkhøgskoleen_US
dc.relation.ispartofseriesNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Komposisjon;2023
dc.relation.haspartMasteroppgave i komposisjon består av en kompositorisk del (partitur og lydfiler) og en teoretisk del (som oftest et et essay)en_US
dc.titleStrategier og teknikker for musikalske forløp basert på formdannende celleren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkteori: 112en_US
dc.source.pagenumber50 sideren_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Masteroppgaver [284]
    Masteroppgaver levert ved Norges musikkhøgskole

Show simple item record