Viser treff 281-300 av 833

    • Nye handlemuligheter med musikkterapi for personer med demens 

      Kvamme, Tone Sæther (NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      I denne teksten blir Ruuds musikkterapidefinisjon knyttet til målgruppen personer med demens. Omsorgsfilosofien Personsentrert omsorg presenteres, og musikkterapi samt Ruuds forskning/teori om musikk og identitet knyttes ...
    • Kva kan musikkterpi vere? 

      Stige, Brynjulf (NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      Even Ruuds bok Hva er musikkterapi? kom ut i 1980, midt i ei brytningstid for norsk musikkterapi. Ei toårig vidareutdanning i musikkterapi var nettopp etablert ved Østlandets Musikkonservatorium. Spørsmålet om kva musikkterapi ...
    • «Musikkterapedikk» – Barnehagefeltet og humanistiske handlemuligheter i musikkpedagogikk 

      Vist, Torill (NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      Denne teksten er en essayistisk drøfting av noen teoretiske elementer i grenselandet mellom musikkpedagogikk og musikkterapi (derav ‘musikkterapedikk’). Sett fra undertegnedes ståsted i barnehagelærerutdanningen, er ønsket ...
    • Follo-piloten 2013-2018. Rapport fra første periode 

      Bjøntegaard, Bjørg J. Bjøntegaard (NMH-publikasjoner;2018:3, Report, 2018)
      SAMMENDRAG Follo-regionen består av følgende kommuner: Enebakk, Frogn, Nesodden, Oppegård, Ski, Vestby og Ås. Alle kommunene har kulturskoler. Kulturskolene i Follo har til sammen 3200 elever og varierer i størrelse fra ...
    • Hva hørte du nå? En kvalitativ studie av hvordan elever ved en musikklinje lytter til og benytter seg av musikk i hverdagen. 

      Gustavsen, Bjarne Chr.B.B. (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2017, Master thesis, 2017)
      Sammendrag. - Denne masterstudien handler om kognitive og perseptuelle sider ved lytting til innspilt musikk, slik den oppleves hos elever ved en musikklinje. Studien består av kvalitative intervjuer med 9 elever fra ...
    • I eitt og alt – om eit forsøk på komposisjon over lengre tidsstrekk 

      Haug, Martin Nygård (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Komposisjon;2017, Master thesis, 2017)
      Forord. - Som masterarbeid i komposisjon skal det leverast ein kompositorisk del, i mitt tilfelle verket Ly, og ein skriftlig del, som er den føreliggjande teksten. Det skal følgja med ei pensumliste over gjennomgått ...
    • Sammenfallende linjer 

      Skoglund, Lars (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Komposisjon;2017, Master thesis, 2017)
      I denne oppgaven skal jeg gi en redegjørelse for flersjiktighet i musikalsk komposisjon. Jeg kommer til å gi en kort historikk med eksempler fra det 20. århundres musikkhistorie og vår egen samtid, og deretter presentere ...
    • En endret (tilnærming til) tid? - Om utviklingen i mitt formspråk 

      Skaarud, Jonas (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Komposisjon;2017, Master thesis, 2017)
      Forord. - Denne oppgaven er et supplement til de tre verkene jeg leverer som del av mitt masterarbeide: Caeiros Poemas, (forthwith a change came over the waters) and the serenity became less brilliant but more profound og ...
    • Leaving the music classroom. A study of attrition from music teaching in Norwegian compulsory school 

      Fredriksen, Bendik (NMH-publikasjoner;2018:4, Doctoral thesis, 2018)
      Summary. - The background of the present dissertation is a problem faced by several countries: a lack of qualified music teachers. In the Norwegian compulsory school (primary and lower secondary), 38% of the music teachers ...
    • Barns musikaliska interaktion – syskon, smak och identitet 

      Söderman, Johan; Ågren, Ylva (NMH-publikasjoner;2017:8, Chapter; Peer reviewed, 2018)
      ABSTRACT - In this article, focus is directed towards the role of music in the social life of children. It explores how siblings, aged 5 to 9 years, use music as a means to developing a sense of belonging and expressing ...
    • I feel that too - Musical problem-solving and mediation through cultural tools in year-nine pop-ensemble practice 

      Wallerstedt, Cecilia; Pramling, Niklas (NMH-publikasjoner;2017:8, Chapter; Peer reviewed, 2018)
      ABSTRACT - This study investigates the problems that learners and a teacher identify and grapple with in year-nine compulsory school band practice. Learning to play a song together potentially raises many problems. ...
    • Performing gender when music is, or is not, at stake – a meta-analysis on students’ adaption to discourse 

      Källén, Carina Borgström; Lindgren, Monica (NMH-publikasjoner;2017:8, Chapter; Peer reviewed, 2018)
      ABSTRACT - In this article, a meta-analysis is conducted in order to explore how gender is constructed in relation to music classroom school discourses, in three qualitative studies. Conducting meta-analysis is a way of ...
    • Soundscaping the world with digital tools: The future in retrospect 

      Folkestad, Göran (NMH-publikasjoner;2017:8, Chapter; Peer reviewed, 2018)
      ”Soundscaping the world with digital tools: The future in retrospect” first gives a brief history of music technology, followed by a section summarizing his own research on creative music making and digital tools in schools. ...
    • Music, media and technological creativity in the digital age 

      Danielsen, Anne (NMH-publikasjoner;2017:8, Chapter; Peer reviewed, 2018)
      Keynote on the 20th conference of the Nordic Network for Research in Music Education: “Technology and creativity in music education”. - March 8–10, 2016, Hedmark University College, Hamar, Norway The creative use of new ...
    • Form and order – Dimensions in musical meaning making 

      Falthin, Peter (NMH-publikasjoner;2017:8, Chapter; Peer reviewed, 2018)
      ABSTRACT - This paper concerns musical meaning making in relation to semiotic theory and other forms of meaning making. This much-studied topic belongs to those fundamental issues that need constant rethinking. The paper ...
    • Sustaining the assemblage: How migrant musicians cultivate and negotiate their musicianship 

      Hara, Mariko (NMH-publikasjoner;2017:8, Chapter; Peer reviewed, 2018)
      ABSTRACT - Musicians who migrate to another country often make sizeable and interesting contributions to the music scene(s) of their new host country. However, little attention has been paid to their individual strategies ...
    • Kreativitet som glidande diskurs: Berättelser om Biophilia Educational Project 

      Björck, Cecilia (NMH-publikasjoner;2017:8, Chapter; Peer reviewed, 2018)
      ABSTRACT - Creativity as a sliding discourse: Stories about the Biophilia Educational Project. - In 2014, the three-year-long Biophilia Educational Project was initiated by the Icelandic artist Björk Guðmundsdóttir. The ...
    • A new educational situation. - Perspectives on jazz musical learning in the Swedish jazz journal OrkesterJournalen 1980–2010 

      Bjerstedt, Sven (NMH-publikasjoner;2017:8, Chapter; Peer reviewed, 2018)
      ABSTRACT - This article aims to mirror a time of radical change in Swedish jazz education through perspectives formulated in the jazz journal OrkesterJournalen. During the 1980s, jazz musicians are still typically viewed ...
    • The Becomings of Satanist Musicianship. A study of how black metal musicians describe their learning processes 

      Thorgersen, Ketil; Wachenfeldt, Thomas von (NMH-publikasjoner;2017:8, Chapter; Peer reviewed, 2018)
      ABSTRACT - Research in music education has in the last decades become more attentive to musical learning through informal contexts. This article adds to the body of research by investigating the musical learning in a ...
    • Entreprenørskap i høyere norsk musikkutdanning 

      Watne, Åshild; Nymoen, Kristian (NMH-publikasjoner;2017:8, Chapter; Peer reviewed, 2018)
      ABSTRACT - Entrepreneurskap in Higher Music Education in Norway. Recently, in Norway, entrepreneurship in higher education has received increased attention. Research projects in Norwegian universities and university ...