• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges musikkhøgskole
  • Masteroppgaver
  • View Item
  •   Home
  • Norges musikkhøgskole
  • Masteroppgaver
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sammenfallende linjer

Skoglund, Lars
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Oppgaven (2.551Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2502397
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteroppgaver [219]
Abstract
I denne oppgaven skal jeg gi en redegjørelse for flersjiktighet i musikalsk komposisjon. Jeg kommer til å gi en kort historikk med eksempler fra det 20. århundres musikkhistorie og vår egen samtid, og deretter presentere egne komposisjoner i lys av denne komposisjonstekniske strategien. Drøftingene kommer til å være fokusert på muligheter og utfordringer, både fra en håndverksmessig synsvinkel, og i et større estetisk perspektiv.

Polyfoni er utgangspunktet for flersjiktighet, men det som skiller disse to kategoriene er at i den klassiske polyfonien er linjene i harmoni med hverandre; de er delvis frie, men lander på konsonanser og går opp i en enhet. Men i flersjiktigheten er polyfonien ikke lenger en ordnende faktor, men derimot noe som sprenger rammene. Prosesser man ikke har oversikt over settes i gang, og man blir tatt med inn i nye, hemmelighetsfulle verdener.
Description
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Komposisjon
Publisher
Norges musikkhøgskole
Series
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Komposisjon;2017

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit