Browsing NMH Brage by Issue Date
Now showing items 621-640 of 833
-
Gleden ved å delta. En casestudie om Jarle, som har den progredierende og degenerative nevrologiske lidelsen juvenil nevronal ceroid lipofuscinose
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2019, Master thesis, 2019)Sammendrag. - Gleden ved å delta - Denne masteroppgaven er en casestudie om musikkterapi som forsterker av vital deltakelse for Jarle, som er en ung mann med den progredierende og degenerative nevrologiske lidelsen ... -
Å utvide seg selv gjennom rap. En kvalitativ studie om bruk av improvisert rap med en gruppe ungdommer i spesialundervisning
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2019, Master thesis, 2019)Sammendrag. - Å utvide seg selv gjennom rap - Denne masteroppgaven er en kvalitativ intervjustudie av en gruppe med 4 elever i en videregående skole i spesialundervisning, der improvisert rap har vært anvendt som en ... -
Mesterlære – en analyse af forholdet mellem viden, kunnen og forståelse – med referencer til den musikpædagogiske mesterlærepraksis
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 19, Chapter; Peer reviewed, 2019)ABSTRACT - Apprenticeship – an analysis of the relation between knowledge, know-how and understanding with references to the practice of music-pedagogical apprenticeship. What is learning and how is it constituted? ... -
The polyphonic performer. A study of performance practice in music for solo cello by Morton Feldman, Helmut Lachenmann, Klaus K. Hübler and Simon Steen-Andersen
(Doctoral thesis, 2019)Abstract - (for the interactive PDF 2019). The polyphonic performer. A study of performance practice in music for solo cello by Morton Feldman, Helmut Lachenmann, Klaus K. Hübler and Simon Steen-Andersen. Since World War ... -
Koret som spenningsfelt: Mellom det små og det store
(NMH-publikasjoner;2019:1, Doctoral thesis, 2019)Summary. - While choral singing is an activity that is thriving in the Nordic countries, choral research is more or less invisible or seems to hide behind other research orientations (Geisler, 2010). The need for ... -
Den didaktiske hviskeleken. En studie om utvikling av undervisningsinnhold for grunnskolen i India og Georgia
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2019, Master thesis, 2019)Sammendrag. - Denne studien fokuserer på utvikling av undervisningsinnhold for grunnskolen i interkulturelle lærerutdanningskontekster i India og Georgia. Studiens mål er å undersøke hvordan lokale musikklærerstudenter ... -
Musikkterapi som del av oppsøkende og forebyggende arbeid med utsatt ungdom og unge voksne. Rapport om musikkterapitilbudet i Uteseksjonen i Oslo
(NMH-publikasjoner;2019:5, Report, 2019)Denne rapporten handler om musikkterapi som del av oppsøkende og forebyggende arbeid med ungdom og unge voksne. Rapporten beskriver brukeres og ansattes erfaringer med et musikktilbud i Uteseksjonen i Oslo kommune. I ... -
Empowering girls as instrumentalists in popular music. Studying change through Engeström’s cultural-historical activity theory
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 19, Chapter; Peer reviewed, 2019)ABSTRACT - This article contributes new knowledge about the music educators’ role in informal learning settings, and potentials for empowering girls to transcend gender norms characteristic of popular music. Specifically, ... -
Nordic choral conductor education: Overview and research agenda
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 19, Chapter; Peer reviewed, 2019)ABSTRACT. - The choral movement holds a prominent position in the Nordic countries, and choral singing is one of the top social activities in terms of the number of people involved. While all these choirs need conductors ... -
Music and social transformation. Exploring ambiguous musical practice in a Palestinian refugee camp
(NMH-publikasjoner;2019:6, Doctoral thesis, 2019)Abstract. - This research project addresses a central tension in the field of music education. While music making is often seen as contributing to the positive development of a sense of self through experiences of communality, ... -
Forgetting the audible body. Voice awareness in teacher education
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 19, Chapter; Peer reviewed, 2019)ABSTRACT. - Voice training and voice knowledge have all but disappeared from Norwegian teacher education, in a general decline of the standing of practical-aesthetical subjects in compulsory school. Yet the voice is a ... -
”It’s so easy to feel inadequate” – music teachers’ discussions regarding music education and social aims
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 19, Chapter; Peer reviewed, 2019)ABSTRACT. - The aim of the present article is to discuss the social aspects of music education for children and young people. Societal challenges such as social vulnerability and increasing segregation have highlighted ... -
GRUV : glede, rytme, uttvikling, vekst : en veileder til fri bevegelse til innspilt musikk for barn fra 10 måneder til to år og 11 måneder.
(NMH-publikasjoner;2019:2, Book, 2019)Beveger barn i norske barnehager seg fritt til ferdiginnspilt musikk i dag? Er dette viktig? Hvordan kan vi legge til rette for dette? GRUV står for Glede, Rytme, Utvikling og Vekst, og denne veilederen gir deg enkle og ... -
Kvinne - flerkulturell - låtskriver - musikant. Erfaringer gjort av tre unge kvinner med innvandringsbakgrunn i forbindelse med et forebyggende musikktilbud for ungdom. En kvalitativ undersøkelse gjennomført i Oslo
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2019, Master thesis, 2019)Sammendrag. - Denne masteroppgaven fokuserer på musikk og forebyggende ungdomsarbeid. Ved å gjennomføre en casestudie med tre kvinnelige informanter i alderen 16 til 17 år, undersøker forskeren deltakernes erfaringer med ... -
Musikkbaluba. En kvalitativ studie av musikkstund i barnehagen sett fra et helseperspektiv
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2019, Master thesis, 2019)Sammendrag. - Denne studien undersøker hva et barnehagetilpasset musikktilbud kan tilby sett fra et helseperspektiv. I studien gjennomføres det musikksamlinger i en barnehage, og det anvendes deltagende observasjon, samt ... -
Academic musicians. How music performance students in Sweden re-/negotiate notions of knowledge and competence
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 19, Chapter; Peer reviewed, 2019)ABSTRACT - As a result of reforms across higher education in Sweden, music performance programs have been subject to processes of academization. As professional education programs are located within academic structures, ... -
Orgelkomponisten Herbert Howells. En praktisk-teoretisk studie av Howells sine orgelverker, med fokus på fire komposisjoner skrevet mellom 1915 og 1958
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Utøving med fordypningsemne;2019, Master thesis, 2019)Sammendrag. - Orgelkomponisten Herbert Howells er en masteroppgave som omhandler aspekter ved og innfallsvinkler til det å spille Howells sine verker for orgel. Oppgaven tar innledningsvis for seg noen tanker knyttet til ... -
Gender and equality in education. Key themes, changes and the contemporary focus on achievement
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 19, Chapter; Peer reviewed, 2019)ABSTRACT - The field of gender and education historically and currently addresses a range of issues of equality in education. Key themes include power relations, curriculum and school practices, achievement patterns, and ... -
Høydeskrekk i rytmisk sangundervisning. En kvalitativ intervjuundersøkelse av hvordan sanglærere kan legge til rette for at elever utvikler mestringsforventninger knyttet til range med særlig fokus på høyde
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2019, Master thesis, 2019)Sammendrag. - Denne oppgavens problemstilling er ”Hvordan kan sanglærere innen rytmisk musikk legge til rette for at elever utvikler mestringsforventninger knyttet til range med særlig fokus på høyde?”. Jeg har brukt det ... -
Opplæring i barnekor med kirken som læringsarena. Trosopplæring i et dannelsesperspektiv
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Kirkemusikk;2019, Master thesis, 2019)Denne oppgaven omhandler hvordan barnekorarbeidet i Den norske kirke kan være et bidrag i kulturell dannelse og også et bidrag i kirkens satsning på trosopplæring. Det mangler studier som ser på dannelses- og trosopplæri ...