Koret som spenningsfelt: Mellom det små og det store
Doctoral thesis
Published version

View/ Open
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- NMH-publikasjoner [121]
- Ph.d.-avhandlinger [61]
Abstract
Summary. -
While choral singing is an activity that is thriving in the Nordic countries, choral research is more or less invisible or seems to hide behind other research orientations (Geisler, 2010). The need for contributions to this field is substantial. As a consequence of a qualitative orientation in the social sciences, processes and phenomena in the world need to be described and understood before the development of theories and explanations (Kvale & Brinkmann, 2009). One of the goals of this study has been to describe and understand the processes the choir field consists of, on the individual and social, as well as the societal level.
The data of the study consist of a mapping survey of the choir field in the region southern Sunnmøre, participant observation periods in four choirs, and sixteen qualitative research interviews. The analysis is primarily based on the interview material, and I have used the analysis method called stepwise deductive-inductive method (SDI) (Tjora, 2012). The analysis identifies five central themes: (i) motivation, (ii) ownership, (iii) identity, (iv) the social fellowship, and (v) choir and society. These themes have been discussed in relation to theory gathered from psychology, social psychology, organizational psychology and sociology, on a background consisting of modernity theory and narrative theory.
The results of the study are formulated in the concept of the choir as a field of tension, where five tension filled areas, discussed in the analysis chapters,
constitute a complex field of tension. In the construction of this field I highlight some contact points between the individual, the social group and the society, in which perspectives from modernity theory are included. This concept of the choir as a field of tension expresses the many parallel and different meanings the choir may have for its members, where varying emphases on motivational factors, ownerships, identity forms and group functions play a part.
Keywords: choir, song, motivation, identity, psychological ownership, social fellowship, community, choir participation, field of tension, modernity, local music Samandrag. -
Medan korsongen står sterkt i Norden, er forsking på kor nesten usynleg eller i stor grad gøymd bak andre forskingstematiske innretningar (Geisler, 2010). Behovet for tilskot til dette feltet er derfor stort. Som ein konsekvens av ei kvalitativ orientering innanfor samfunnsvitskapane må prosessar og fenomen i verda skildrast og forståast før det kan utviklast teoriar og forklaringar knytt til dei (Kvale & Brinkmann, 2009). Eitt av måla for denne studien har derfor vore å skildre og forstå prosessane korfeltet består av, både på eit individuelt og sosialt nivå, men også korleis dette kan seie noko meir om samfunnet det eksisterer i.
Datamaterialet til denne studien består av ei kartleggingsundersøking av korfeltet på Søre Sunnmøre, observasjonsperiodar hjå fire kor, samt seksten kvalitative forskingsintervju. Analysen har hatt intervjumaterialet som primært utgangspunkt, der eg har nytta meg av ein stegvis deduktiv induktiv-metode (SDI) (Tjora, 2012). På bakgrunn av denne har eg identifisert fem sentrale tematikkar: (i) motivasjon, (ii) eigarskap, (iii) identitet, (iv) det sosiale fellesskapet, og (v) kor og samfunn. Desse tematikkane har blitt drøfta opp imot teori henta frå psykologi, sosialpsykologi, organisasjonspsykologi og sosiologi, og har skjedd på eit overordna teoretisk bakteppe beståande av perspektiv henta frå modernitetsteori samt teori om narrativ forsking.
Resultata frå studien er samla i konseptet koret som spenningsfelt, der fem spenningsfylte område, diskutert i dei ulike kapitla, til saman utgjer eit samansett spenningsfelt. I konstruksjonen av dette konseptet peikar eg på samanhengar mellom individ, sosial gruppe og samfunn, der også perspektiv henta frå modernitetsteori blir trekt inn. I konseptet går det fram at koret kan ha mange samtidige og ulike betydingar for medlemmane, der ulike vektleggingar av motivasjonsfaktorar, eigarskapsforhold, identitetsformer og gruppefunksjonar spelar ei rolle.
Nøkkelord: kor, song, motivasjon, identitet, psykologisk eigarskap, sosialt fellesskap, kordeltaking, spenningsfelt, modernitet, amatørmusikk
Description
Avhandling (Ph.D.) - Norges musikkhøgskole, 2019 - Dissertation for the PhD degree Norwegian Academy of Music, Oslo 2019