• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Norges musikkhøgskole
  • Masteroppgaver
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Norges musikkhøgskole
  • Masteroppgaver
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Å utvide seg selv gjennom rap. En kvalitativ studie om bruk av improvisert rap med en gruppe ungdommer i spesialundervisning

Løvstad, Heidi
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Heidi Løvstad Masteroppgave (1.109Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2622315
Utgivelsesdato
2019
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Masteroppgaver [219]
Sammendrag
Sammendrag. - Å utvide seg selv gjennom rap -

Denne masteroppgaven er en kvalitativ intervjustudie av en gruppe med 4 elever i en videregående skole i spesialundervisning, der improvisert rap har vært anvendt som en viktig musikksjanger i musikkterapitilbudet gjennom et skoleår. Problemstillingen for denne masteroppgaven er: «Hvilken betydning har improvisert rap for en gruppe elever i en spesialavdeling ved en videregående skole?» For å finne svar på problemstillingen brukte jeg semi-strukturert kvalitativt forskningsintervju som metode, og jeg intervjuet selv de 4 elevene. Resultatene ble deretter analysert med utgangspunkt i Malteruds standardiserte tekstkondensering. Resultatene av studien kan tyde på at improvisert rap har hatt betydning for deltakerne, blant annet med tanke på friheten til å uttrykke seg gjennom rap, sterke fellesskapsopplevelser og samhold blant medlemmene i gruppa og på framføring.

Nøkkelord: rap, freestyle rap, improvisert rap, improvisasjon, gruppe, spesialundervisning
 
Abstract. - Rap as a way to expand yourself - This master's thesis is a qualitative interview study, where four students in special education in high school were interviewed after participating in improvised rap as part of their music therapy program during a school year. The problem to be addressed in this master's thesis is: “What significance can improvised rap have for a group of students in special education in high school?” To find answers, I used a semi-structured qualitative research interview as a method, and I interviewed the 4 students myself. The results were then analyzed based on Malterud's standardized text condensation. The results of the study indicate that improvised rap has had an impact on the participants, among other things in relation to the freedom to express themselves through rap, strong experiences of community and unity among the members of the group and on performance.

Keywords: rap, freestyle rap, improvised rap, improvisation, group, special education
 
Beskrivelse
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi
Utgiver
Norges musikkhøgskole
Serie
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2019

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit