Browsing NMH Brage by Issue Date
Now showing items 661-680 of 833
-
Det orkestrale klaveret. Orkesteret som metafor for utforskning av klaverklang. Refleksjon over prosjektet
(Research report, 2019)Det orkestrale klaveret - I dette prosjektet vil Lindberg utvikle og utforske klaverspill gjennom å imitere symfoniorkesteret og dets instrumenter, noe han kaller å spille orkestralt eller et orkestralt klaverspill. ... -
Musikkfagets effekter og verdier
(Chronicle, 2019-09)Musikkens egenverdi må være hovedargumentet for å ha musikkfaget i skolen. Det er farefullt å begrunne musikkfaget med annen nytteverdi, skriver Petter Dyndahl, Sidsel Karlsen og Siw Graabræk Nielsen, professorer ved ... -
"Nesten litt sånn uåpnet skattekiste." Brukeres opplevelse av musikkterapi som oppsøkende behandling innen kommunalt psykisk helsearbeid
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2020, Master thesis, 2020)Sammendrag - Denne masteroppgaven utforsker hvordan brukere som bor i bofellesskap innen psykisk helse, opplever musikkterapi som oppsøkende tilbud. Brukerne er sju voksne mennesker i alderen 35- 65 år med ulike psykiske ... -
Look beyond - make a difference. Experiences from a music project in Lebanon
(NMH-publikasjoner;2020:4, Book, 2020)Look beyond – make a difference tells the story of a fascinating encounter with Muslim cultures as seen on a music project in Lebanon that the Norwegian Academy of Music (NMH) has been running for more than fifteen years. ... -
Creating a Ripple Effect. Higher music education institutions as agents for development
(NMH-publikasjoner;2020:4, Chapter, 2020)Many higher education institutions in Norway have been and are still engaged in development projects. This is also the case for the Norwegian Academy of Music. We have participated in several projects through the years in ... -
Musikkterapi og hesteassistert psykoterapi. En kvalitativ studie om to terapeuters beskrivelser av sine yrkeserfaringer og en sammenlikning av disse
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2020, Master thesis, 2020)Abstract - English title: Music therapy and equine-facilitated psychotherapy: a qualitative study of two therapists’ descriptions of their professional experiences and a comparison of these two. This master thesis is ... -
Frå skjema til schema. Ei praksisbasert utforsking av forholdet mitt til form i jazzkomposisjon
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Komposisjon;2020, Master thesis, 2020)Abstract - Norsk - Denne teksten fylgjer seks nye verk for store jazzensemble. Med utgangspunkt i ynsket om eit meir personleg formspråk, diskuterer eg, m.a. med perspektiv frå kognitiv psykologi og tekstlingvistikk, ... -
Vurdering av musikkutøvelse i videregående skole. En kvalitativ undersøkelse av lærere og elevers erfaringer med vurderingspraksis i IKS2
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2020, Master thesis, 2020)Sammendrag - Denne masteroppgaven tar for seg lærere og elevers erfaringer med vurdering av musikkutøvelse i videregående opplæring. For å svare på min problemstilling Hvilke erfaringer har lærere og elever med ... -
Architecture as a vehicle for composing and improvising
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Utøving med fordypningsemne;2020, Master thesis, 2020) -
Interview with Trygve Aasgaard
(NMH-publikasjoner;2020:6, Chapter, 2020)Trygve Aasgaard is a central figure in the development of paediatric music therapy in the Nordic countries. He was the first music therapist to work systematically in a paediatric ward in Norway, and he was the first Nordic ... -
Music and health promotion in Danish/ Nordic hospitals – who and how? An essay.
(NMH-publikasjoner;2020:6, Chapter; Peer reviewed, 2020)Abstract -- The purpose of this article is to provide an overview of health promotion through music activities and interventions in Danish/Nordic hospitals over the last twenty years, with particular emphasis on paediatrics. ... -
Hvis vi vinner får vi pizza! Ein kvalitativ studie om skulekorps og konkurransedeltaking.
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2020, Master thesis, 2020)Samandrag - Denne avhandlinga undersøkjer korleis bruk av korpskonkurranse som pedagogisk verkemiddel kan ha innverknad på eit skulekorps si utvikling. Hensikta har vore å setje søkelys på bruken av konkurranse i norske ... -
Kan man leke seg god? - En studie av hvordan rytmikk (Jaques- Dalcroze-konseptet) kan brukes som verktøy i samspillopplæring for nybegynnere
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2020, Master thesis, 2020)Oppsummering. - Denne masteroppgaven retter fokus på rytmikk (Jaques-Dalcroze-konseptet) som musikkpedagogisk verktøy i samspillopplæring for nybegynnere. Rytmikk er en musikkpedagogisk tilnærming som er relativt lite ... -
Musikk til folket! En undersøkelse av bulgarsk bryllupsmusikk i Trakia fra 1980 til 2020
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Utøving med fordypningsemne;2020, Master thesis, 2020)Sammendrag - Denne masteroppgaven undersøker kjennetegn på bryllupsmusikken fra den bulgarske delen av Trakia i perioden 1980-2020 med hovedvekt på de musikalske aspektene rytmikk, harmoni, melodi og ornamentikk. Denne ... -
Profesjonsforståelser hos skolekorpsdirigenter
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2020, Master thesis, 2020)Oppsummering - Denne avhandlingen undersøker ulike profesjonsforståelser blant skolekorpsdirigenter, med fokus på utdanning og kunnskaper, kjennetegn på profesjonalitet og kvalitet i yrkesutøvelsen, hva eller hvem som ... -
Educating teachers - the X-art programme
(NMH-publikasjoner;2020:4, Chapter, 2020)One of the objectives of the Lebanon project1 is to develop arts provision for children and young people in Palestinian refugee camps in South Lebanon and to promote different forms of art and culture in Lebanese schools. ... -
Difference is a teacher. A qualitative study of the benefits of music therapy with refugees and/or asylum seekers in Australia and Norway.
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2020, Master thesis, 2020)Abstract - Asylum seekers and refugees are growing in numbers all around the world, and research usually focus on these three settings: the post migration-context, in refugee-camps and in resettlement-contexts. Research ... -
Form og innhold. En analyse av Beethovens 5 siste klaversonater
(Report, 2020)Disse tekstene er i stor grad inspirert av mitt møte med min professor i formanalyse, Erwin Ratz, hvis undervisning jeg hadde glede av å følge i min studietid i Wien på slutten av 60-tallet. Hans analytiske tilnærming ... -
How are multicultural considerations playing a role in music therapy practice? A Nordic music therapist’s experiences from working in a paediatric hospital setting in Peru
(NMH-publikasjoner; 2020:6, Chapter; Peer reviewed, 2020)Abstract -- In the field of music therapy, global collaborative research and clinical practice in multicultural settings are evolving. Therefore, there is an important need for integrating a multicultural perspective ... -
Music outreach in Lebanon. What do the concerts on the Lebanon project mean to the local participants, and what are their views on the pupils’ involvement?
(NMH-publikasjoner;2020:4, Chapter, 2020)One key element of the Lebanon project at the Norwegian Academy of Music (NMH) is music education and concert performances for and with children and young people living in the Palestinian refugee camp Rashidieh near Tyre ...