Browsing NMH Brage by Issue Date
Now showing items 781-800 of 833
-
«Det er mestring for meg. Det ska'kke så mye til». En kvalitativ intervjuundersøkelse om mestring i eldreomsorgen
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2022, Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om mestring i eldreomsorgen. Ved å ta utgangspunkt i helsepersonell sine beskrivelser og tolkninger av mestring hos beboere ved en avdeling søker denne oppgaven svar på følgende ... -
Å møte seg selv i døra. En autoetnografisk studie av hvordan en musikkterapistudent har erfart å arbeide i fengsel - en kilde til forståelse om egen profesjonalitet
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2022, Master thesis, 2022)Denne studien undersøker hvordan en musikkterapistudent erfarer å arbeide med en innsatt i fengsel. I oppgaven vil jeg bruke meg selv som eneste informant ved hjelp av autoetnografisk metode. Dette er en forskningstilnærming ... -
Kunstknappen. Alle har den i seg, noen ganger trenger man bare litt hjelp til å finne den. - Perspektiver på kunstformidling og tilrettelagte kunstmønstre
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2022, Master thesis, 2022)Masterprosjektet handler om kunstformidling og undersøker hvilke opplevelses- og dannelsespotensial som kan befinne seg i, og oppstå gjennom, tilrettelagte møter mellom mennesker og kunst. I masterprosjektet blir kunstformidling ... -
Improvisasjon i samspill. En kvalitativ studie av undervisningspraksis i improvisasjon
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2022, Master thesis, 2022)Med Fagfornyelsen 2020 har improvisasjon for første gang blitt et formelt krav i samspillsundervisningen på videregående skole. Undervisning av improvisasjon i samspill på videregående skole er et område hvor det er gjort ... -
«Tonen er en motorvei, nei den er et eple». En kvalitativ undersøkelse av metaforisk språk i formidling blant sangpedagoger i videregående skole
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2022, Master thesis, 2022)Tema for studien er bruk av metaforer, og hvilken nytteverdi metaforer kan ha som medierende mellomledd i formidling av sangteknikk. Studien undersøker undervisning og formidling i et sosiokulturelt perspektiv, med fokus ... -
Samarbeidslæring og mestringstro. En studie av hvordan Critical Response Process kan påvirke elevers mestringstro
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2022, Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar for seg tematikken motivasjon og samarbeidslæring for musikkelever i videregående skole. Mestringstro er valgt som motivasjonsteori, og som metode for samarbeidslæring er det Critical Response ... -
Øving i kulturskolen. En kritisk diskursanalyse av øving i kulturskolens musikkfag
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2022, Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om øving i kulturskolen. Formålet med studien er å undersøke hvordan øving fremstår for elevene i kulturskolens musikkfag. Studiens hovedproblemstilling er: Hvilke diskurser om øving finnes i ... -
Musikk og musikkterapi i rehabilitering etter hjerneslag i Norge. En kartleggingsstudie
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2022, Master thesis, 2022)Et stort antallinternasjonale studier utforsker hvordan musikk og musikkterapi kan være en ressurs i rehabilitering etter hjerneslag, men lite er skrevet om hvordan dette brukes i Norge. Derfor er hensikten med denne ... -
Musikkterapigruppe i poliklinikk i DPS. En mixed method studie
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2022, Master thesis, 2022)Denne studien utforsker temaet musikkterapigruppe i psykisk helsevern. Forskningen er gjennomført i forbindelse med egenpraksis ved en poliklinikk i et DPS. Her beskriver tre voksne deltakere egne opplevelser av deltakelse ... -
Harmony in conservatoire education. A study in the history of music theory in Norway
(NMH-publikasjoner;2022:5, Doctoral thesis, 2022)Abstract - The point of departure for this dissertation is one of the most fundamental questions in music theory education: Why do music performance students need to study music-theoretical disciplines such as harmony ... -
Korps i skolen for alle. En kvalitativ studie om kvalitet i korpsprosjekter
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2022, Master thesis, 2022)Abstract - Wind band in school for everyone – a study about quality in “wind band projects”. The subject of this master´s thesis is “wind band projects” that are carried out in school and after-school programs. “Wind ... -
Musikk, bevegelse og felleskap på tvers av studieretninger -i en videregående skole. En kvalitativ studie med utgangspunkt i aksjonsforskning
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2022, Master thesis, 2022)Abstract - The theme of this master's work has been to investigate how the use of music and movement can provide opportunities for relationship building and participation across fields of study, in a High School. In the ... -
The use of human beings
(Research report, 2022)Table of Content. - Foreword. - Chapter 1: Introduction. - Chapter 2: Method. - Chapter 3: Manifesto. - Chapter 4: Das kapitalistische Ausland. - Chapter 5: It takes all Kinds to make The World, Sir!. - Chapter 6: Zulou. ... -
Pressures to change. Institutional politics in higher music education
(NMH-publikasjoner;2023:1, Doctoral thesis, 2023)Summary - Is the music student merely a reflection of higher music education, or does higher music education in fact reflect its students? In recent decades, scholars have encouraged institutional renewal to take place ... -
Performing Norwegian American. The construction of identity through performances of bygdedans and Norwegian-American old-time music in the Upper Midwest, 1900–1970
(NMH-publikasjoner;2023:3, Doctoral thesis, 2023)Abstract - This comparative study examines the music culture of the Norwegian-American communities in five states of the American Upper Midwest (Iowa, Minnesota, North Dakota, South Dakota, and Wisconsin) between 1900 ... -
A differential play of forces. Transcendental empiricism and music
(NMH-publikasjoner;2023:4, Doctoral thesis, 2023)Abstract - This dissertation is a philosophical study of transcendental empiricism in musical contexts. It presents a reading of Gilles Deleuze and Félix Guattari’s philosophical apparatus and explores how music can be ... -
Knots of knowing-in-playing. Stories from violin lessons read diffractively through agential realism
(NMH-publikasjoner;2023:2, Doctoral thesis, 2023)Samandrag - Denne feministiske ny-materielle og posthumanistiske studien utforskar praksisen i norske kulturskolar gjennom intervju med tre fiolinlærarar og observasjon av undervisninga deira. Det finst forsking som ... -
Improvisation as structural method of composition for large jazz ensembles
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Komposisjon;2023, Master thesis, 2023)Introduction - The musical world divides artistic practices into three main categories: composing, performing, and improvising (Borgdorff, 2007). Correspondingly, music programs offered in higher education around the world ... -
Frames of reference - media, space and framing in composition
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Komposisjon;2023, Master thesis, 2023)Introduction - The purpose of this thesis is to try to formulate a framework for composing, and a way of speaking about it, that incorporates not only pitches and rhythms, but also visual parameters such as perspective and ... -
"Jeg spilte ham i søvn med min fløyte". En studie av en norsk musikkpraksis med utgangspunkt i notesamlingen etter Jacob Aall (1773–1844)
(NMH-publikasjoner;2023:9, Doctoral thesis, 2023)Sammendrag - Jacob Aall var eier av Næs jernverk. Han var med i riksforsamlingen på Eidsvoll i 1814, og var senere stortingsmann i flere perioder. Aall var også en ivrig fløytist, og han hadde en stor samling av fløytenoter. ...