«Tonen er en motorvei, nei den er et eple». En kvalitativ undersøkelse av metaforisk språk i formidling blant sangpedagoger i videregående skole
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3031818Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Masteroppgaver [283]
Sammendrag
Tema for studien er bruk av metaforer, og hvilken nytteverdi metaforer kan ha som medierende mellomledd i formidling av sangteknikk. Studien undersøker undervisning og formidling i et sosiokulturelt perspektiv, med fokus på hvordan metaforer benyttes i undervisningen, og hvilken betydning metaforer kan ha for opplevelsen av gjensidig forståelse mellom pedagog og elev. Dette er knyttet til utfordringer ved å lære bort teknikk på et instrument som er en del av kroppen. Studien består av tre kasusstudier av sangpedagoger i videregående skole. Empirisk data er hentet inn gjennom video stimulated recall interview, hvor enkeltopptak av sangundervisning er gjennomført og sett på sammen med den aktuelle pedagog. Et semistrukturert intervju av pedagogene er så foretatt på bakgrunn av det som er observert. Funn viser at metaforer har en funksjon som mellomledd til teknisk forståelse, men at felles forståelse mellom pedagog og elev er avhengig av hvordan metaforen formidles. Det ansees som et viktig poeng at pedagoger er bevisst sitt eget undervisningsspråk, slik at formidling av teknikk kan gjennomføres på en fleksibel måte, tilpasset hver enkelt elev. Resultatene av denne studien kan bidra til en slik bevisstgjøringsprosess.
Beskrivelse
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk