Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEickstedt, Gina Emilie Kimestad
dc.date.accessioned2022-11-15T08:55:51Z
dc.date.available2022-11-15T08:55:51Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3031818
dc.descriptionNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikken_US
dc.description.abstractTema for studien er bruk av metaforer, og hvilken nytteverdi metaforer kan ha som medierende mellomledd i formidling av sangteknikk. Studien undersøker undervisning og formidling i et sosiokulturelt perspektiv, med fokus på hvordan metaforer benyttes i undervisningen, og hvilken betydning metaforer kan ha for opplevelsen av gjensidig forståelse mellom pedagog og elev. Dette er knyttet til utfordringer ved å lære bort teknikk på et instrument som er en del av kroppen. Studien består av tre kasusstudier av sangpedagoger i videregående skole. Empirisk data er hentet inn gjennom video stimulated recall interview, hvor enkeltopptak av sangundervisning er gjennomført og sett på sammen med den aktuelle pedagog. Et semistrukturert intervju av pedagogene er så foretatt på bakgrunn av det som er observert. Funn viser at metaforer har en funksjon som mellomledd til teknisk forståelse, men at felles forståelse mellom pedagog og elev er avhengig av hvordan metaforen formidles. Det ansees som et viktig poeng at pedagoger er bevisst sitt eget undervisningsspråk, slik at formidling av teknikk kan gjennomføres på en fleksibel måte, tilpasset hver enkelt elev. Resultatene av denne studien kan bidra til en slik bevisstgjøringsprosess.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorges musikkhøgskoleen_US
dc.relation.ispartofseriesNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2022
dc.subjectmusikkpedagogikken_US
dc.subjectmetaforeren_US
dc.subjectundervisningen_US
dc.subjectsangpedagogeren_US
dc.title«Tonen er en motorvei, nei den er et eple». En kvalitativ undersøkelse av metaforisk språk i formidling blant sangpedagoger i videregående skoleen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkpedagogikk: 114en_US
dc.source.pagenumbervii, 108 s.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Masteroppgaver [283]
    Masteroppgaver levert ved Norges musikkhøgskole

Vis enkel innførsel