Blar i NMH Brage på utgivelsesdato
Viser treff 141-160 av 833
-
Belcanto som praksisfellesskap. Å forske på læreprosesser i kor fra et situert læringsperspektiv
(NMH-publikasjoner;2011:2, Chapter; Peer reviewed, 2011)This article focuses on the use of theories of situated learning, and more specifically, theory of communities of practice in research on a local amateur choir practice. Jean Lave and Etienne Wenger’s ideas (Lave & Wenger ... -
The music classroom in focus. Everyday culture, identity, governance and knowledge formation
(NMH-publikasjoner;2011:2, Chapter; Peer reviewed, 2011)This article is based on a larger research project with the purpose to study how market aesthetics and student’s music culture are expressed in the Swedish music classroom. The empirical material consists of video observations ... -
Elektrisk fiolin i det digitale rom
(Research report, 2011)Denne teksten ledsager mine kunstneriske resultater og er et refleksjonsnotat til et kunstnerisk stipendiatprosjekt ved Norges musikkhøgskole. Refleksjonsteksten utdyper og gir bakgrunn for de kunstneriske resultatene og ... -
Style Brillante: Piano technique in Performance Practice of early 19th century. Critical reflection
(Research report, 2011)The goal with my project was to investigate different piano traditions of early 1800s, and to find out how the development of technique 1800s interacted with,- and probably influenced - musical language (or style), in light ... -
Fornøyelig Tiids-fordriv : musikk i norske notebøker fra 1700-tallet: beskrivelse, diskusjon og musikalsk presentasjon i et oppføringspraktisk perspektiv
(NMH-publikasjoner;2011:1, Doctoral thesis, 2011-02)“The pleasurable passage of time”: A description, discussion, and musical presentation of music from 18th century Norwegian music books as seen in light of performance practice. - - This dissertation presents, in text and ... -
Fornøyelig Tiids-fordriv : musikk i norske notebøker fra 1700-tallet: beskrivelse, diskusjon og musikalsk presentasjon i et oppføringspraktisk perspektiv
(NMH-publikasjoner;2011:1, Doctoral thesis, 2011-02)“The pleasurable passage of time”: A description, discussion, and musical presentation of music from 18th century Norwegian music books as seen in light of performance practice. - - This dissertation presents, in text and ... -
Musikkterapeutisk samhandling : en studie av samhandligssekvenser mellom et barn med funksjonsnedsettelser og en musikkterapeut
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2009, Master thesis, 2011-03-16)Min problemstilling i denne studien er: Hva preger samhandlingen mellom et barn med funksjonsnedsettelser og en musikkterapeut innenfor en samhandlingssekvens? Jeg ønsker i denne studien å se på samhandlingen mellom ett ... -
Funksjonelle forbindelser i romantikkens harmoniske syntaks : eller Novus Ordo Analyticus de Musica IXX. Saeculi Secundum Modo Jersildi
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;vår 2010, Master thesis, 2011-03-16)Det er av ytterste viktighet å forstå, at den romantiske stil vokser frem ikke utelukkende som resultat av komponisters ønske om innovasjon, men som en nokså direkte konsekvens dels av den estetiske dreining som begynner ... -
En inkluderende musikkpedagogikk? : diskursanalytiske betraktninger rundt musikkpedagogikkens forhold til musikkundervisning med elever med spesielle behov
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2010, Master thesis, 2011-03-16)Problemstilling for oppgaven er: Hva slags forståelse konstrueres om musikkundervisning med elever med spesielle behov innen det musikkpedagogiske feltet i Norge? Selv om det her dreier seg om et relativt smalt og lite ... -
Toning og musikkpedagogisk virksomhet : en undersøkelse av fri stemmebruk i lys av positiv psykologi og flyt
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2009, Master thesis, 2011-03-16)Bakgrunnen for valg av tema er min egen erfaring med musikk, både innen formelle og uformelle musikkpedagogiske sammenhenger. Som klassisk utdannet musiker og pedagog var det spennende å komme på et kurs i toning. Kurset ... -
Historia mellom linjene : ein studie av musikalske forteljemåtar i ny norsk opera, representert ved Den fjerde nattevakt av Gisle Kverndokk, Ophelias : death by water singing av Henrik Hellstenius og No title performance and sparkling water av Maja S. K. Ratkje
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2010, Master thesis, 2011-03-16)I denne oppgåva studerer eg tre norske operaer, tilkomne i perioden 2003-2005, med det som mål å få eit inntrykk av forteljarstrategiar som er i spel. Oppgåva tek utgangspunkt i Joseph Kerman sitt arbeid «Opera as drama» ... -
Bevegelse i det tradisjonelle grenselandskap
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Utøving med fordypningsemne;2010, Master thesis, 2011-03-16)Klangen er et stort og viktig tema i en sangers hverdag. Det handler faktisk mye om klang, og det skal handle en del om klang de kommende skrevne sider også. For det er i våre høyst personlige resonansrom i kroppen vi som ... -
Vær åpen! : om å inkludere barn med spesielle behov i kor
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2009, Master thesis, 2011-03-16)Hvilke erfaringer har barnekorledere med å inkludere barn som har spesielle behov i sitt kor? Dette er en eksplorerende problemstilling. Jeg har altså ingen hypoteser jeg skal teste, siden jeg stiller et åpent spørsmål ... -
Musikken som det Andre : en filosofisk refleksjon over den klassiske musikkens kritisk frigjørende funksjoner
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2010, Master thesis, 2011-03-16)I det følgende vil jeg gjøre et forsøk på å undersøke hvilke funksjoner undervisning i klassisk musikk kan ha i skolen i dag, på bakgrunn av perspektiver knyttet til kritisk teori og dannelsesteori. Problemstillingen har ... -
Vurdering i hovedinstrument : hvordan begrunner lærere karakterer de setter for hovedinstrumentfremføringer?
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2010, Master thesis, 2011-03-16)I grunn- og videregående skole i Norge brukes karakterer som uttrykk for vurdering. Det har vært satt utallige karakterer i musikkfag – også i fag som hovedinstrument og biinstrument ved musikklinjene i videregående skole. ... -
Mesterklassen : læringspotensial og funksjon i musikerutdanningen : en kvalitativ intervjuundersøkelse utført blant klaverstudenter ved Norges musikkhøgskole
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2010, Master thesis, 2011-03-16)Denne oppgaven omhandler studenters opplevelser og erfaringer med å delta på mesterklasser, og det læringspotensialet studentene opplever ligger i den. Mesterklasse er en form for instrumentalundervisning, der musikkstud ... -
"Tonen kom som en gave" : en kvalitativ studie av 5 kvinners opplevelse av å bruke stemmen aktivt under fødsel
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;vår 2010, Master thesis, 2011-03-16)Kvinners kunnskap knyttet til fødsel tilegnes gjennom egen erfaring, litteratur skrevet om emnet, og de fortellingene vi kvinner forteller til hverandre angående egne erfaringer knyttet til fødselsopplevelsen. Positive ... -
Hvordan opplever elever på videregående musikklinje hørelærefaget, sett i lys av kognitive motivasjonsteorier og prestasjonsangst? En kvantitativ undersøkelse av hørelærefaget, med fokus på kjønnsforskjeller
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2009, Master thesis, 2011-03-16)Jeg har lenge visst at jeg hadde lyst til å undervise i musikkteoretiske fag, deriblant hørelære. Derfor har jeg vært ekstra oppmerksom på hvordan undervisningen har foregått når jeg selv har vært elev. På denne måten har ... -
Ve'dunderlæ : perspektiv på den munnlege kommentaren i hardingfelekonserten
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Utøving med fordypningsemne;2010, Master thesis, 2011-03-30)I denne oppgåva vil eg setje lys på munnlege kommentarar i ein scenisk situasjon, nemleg hardingfelekonserten. Eg vil sjå på høve eg har som utøvar av hardingfeletradisjonen, til medvite å bruke munnlege kommentarar for å ... -
Slagen från ditt hjärta är rytmen av din själ : en kvalitativ studie i musikterapautisk trumpraktik med gravida kvinnor
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2010, Master thesis, 2011-10-11)This master thesis is about a research project that was carried out at the Norwegian Academy of Music, autumn 2008, under the title The Beats from Your Heart is the Rhythm of Your Soul. In the project a small group of ...