Blar i NMH Brage på utgivelsesdato
Viser treff 441-460 av 833
-
Artist or researcher? Tradition or innovation? Challenges for performing musician and arts education in Europe
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 17, Chapter, 2016)This research note presents an overview of Discourses of Academization and the music Profession in Higher Music Education (DAPHME). DAPHME is a three-year research project, commencing in January 2016 and ending in December ... -
The HyPer(sonal) Piano Project : towards a (per)sonal topography of grand piano and electronics [interactive pdf]
(Research report, 2016)Towards a (per)sonal topography of grand piano and electronics How can I develop a grand piano with live electronics through iterated development loops in the cognitive technological environment of instrument, music, ... -
I transitt - mellom til og fra. Om musikk og deltagelse i barnevern
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Book; Peer reviewed, 2016)Kan musikk være en ressurs for barn og unge i barnevernet? Kan deres deltagelse gjennom musikk gi dem verdifulle livserfaringer? Bygges tillit og identitet gjennom musikk? Kan musikk være et medium for mestring og sunn ... -
The poetics of a multiphonic landscape. Reflections on the project
(Research report, 2016)Abstract The project is an artistic research project focusing on the saxophone's ability to produce multiphonics (multiple sounds on an instrument considered monophonic). It is a personal artistic exploration into the ... -
Å dele av seg selv. Om sangdeling som musikkterapeutisk metode i arbeid med rusmiddelavhengighet
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Chapter; Peer reviewed, 2016)Denne teksten handler om musikkpreferanser som ressurs. Videre handler teksten om hvordan musikklytting og samtale i gruppe kan være nyttig i musikkterapeutisk arbeid med mennesker med rusmiddelavhengighet. Teksten presenterer ... -
Barn og unges medvirkning i barnevernet – hvorfor og hvordan?
(Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Chapter; Peer reviewed, 2016)Teksten omhandler barn og unges medvirkning i barnevernet med et teoretisk utgangspunkt, innenfor rammen av at selve begrepet kan være vanskelig å avgrense. Først diskuteres ulike argumenter for medvirkning, på den ene ... -
Let the Harp Sound! Updating the understanding of the sound and artistic role of the harp in Norwegian contemporary music
(Research report, 2016-01-26)ABSTRACT: Sunniva Rødland's artistic research project Let the Harp Sound - Updating the understanding of the sound and artistic role of the harp in Norwegian contemporary music makes its inquiries through artistic activity ... -
Vurdering i kulturskolens instrumentalundervisning
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk ; 2015, Master thesis, 2016-02-15)Abstract Culture schools in Norway have traditionally provided a musical education free from externally determined curriculum and grade-based assessment, something which sets it apart from other public educational ... -
"Snakk og prat om musikk med Torstein". En casestudie omkring konseptet "radioprogram" i musikkterapien i møte med en elev med Asperger syndrom
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2015, Master thesis, 2016-02-15)Summary. - In this thesis I take a closer look at the concept ”radio program” in music teraphy when faced with a client diagnosed with Asperger´s syndrome. The thesis is formed as a case study based on participant observation, ... -
Hjarta kjenner sin eigen slaatt. En kvalitativ studie av deltakeres opplevelse av musikkdeling fra ungdomsprosjektet Ethno
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2015, Master thesis, 2016-02-15)Summary. - This master’s thesis explores the working method of music sharing in the music project Ethno. The theme is music sharing in music therapy with multicultural groups. A focus group and five individual participants ... -
"Kari lærte å spille piano da hun sluttet i kulturskolen". En komparativ studie av læringseffekt og motivasjon i internettbasert pianoundervisning for elever på videregående skole
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2015, Master thesis, 2016-02-15)Sammendrag. - I denne studien er hovedfokuset nettbasert pianoundervisning. Digital teknologi brukes i dag som et verktøy for lærere og elever i læringsarbeidet i skolen. Kunnskapsløftets (LK06) krav til at elevene skal ... -
Er det sammenheng mellom metode og opplevd mestring i gehørtreningsfaget? En sammenlikning av tradisjonell undervisning og samarbeidslæring brukt i gehørtreningsfaget i videregående skole med henblikk på elevdeltakelse, prestasjonsmotivasjon og mestringsfølelse hos elevene.
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2015, Master thesis, 2016-02-15)Oppgaven er delt i fem kapitler og starter med innledning i kapittel 1. I kapittel 2 tar jeg for meg den teorien som ligger til grunn for de refleksjoner og analyser jeg knytter opp mot studien. I første del av kapitlet ... -
Metalmusikk, ungdom og emosjoner. Musikkterapeutiske perspektiver. En kvalitativ intervjustudie med fire unge metalfans og to musikkterapeuter
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2015, Master thesis, 2016-02-15)ABSTRACT. - This thesis is based on literature review and interviews with four young metal fans and two music therapists. The focus lies on metal music, adolescence, emotions and music therapy practice. The issues to be ... -
Samspill, sang og trygge bånd. En gruppe førstegangsmødres opplevelser av et musikkterapitilbud på helsestasjonen sammen med barna sine
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2015, Master thesis, 2016-02-18)Sammendrag - - Denne masteroppgaven utforsker ni førstegangsmødres opplevelser av å delta i musikkterapigruppe på helsestasjonen sammen med spedbarna sine. Verken mødre eller spedbarn tilhørte risikogrupper. Hovedmålsetting ... -
Repertoarvalg i klaver biinstrument. En undersøkelse av læreres begrunnelse for valg av repertoar i klaver biinstrumentundervisning på videregående
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2015, Master thesis, 2016-02-18)Sammendrag - Å være lærer innebærer å måtte ta stilling til hva som skal være innhold i undervisningen. Repertoar er en sentral del av innholdet i biinstrumentundervisning på videregående. Denne oppgaven forsøker å rette ... -
Selvfølelse som livsfundament. Musikkterapeuters arbeid med barn og unges psykiske helse.
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2015, Master thesis, 2016-02-18)Summary - The aim of the present study is to explore themes related to music therapy, children and young people and mental health. A qualitative, hermeneutic-phenomenological approach and semi-structured interviews with ... -
"This is not a drum". Towards a Post-Instrumental Practice
(Research report, 2016-02-18)Abstract. - This is Not a Drum: Towards a Post-Instrumental Practice thematizes the role of the performer in contemporary music. - One of the oldest crafts in musical arts, percussion playing, especially within the Western ... -
The Tartini style. An artistic survey of the violinist's craft in the 18th century
(Research report, 2016-02-22)"In his research of The Tartini Style, Sigurd Imsen has explored the art and craft of the 18th century’s violinists. The study concentrates on the florid and highly personal ornamental style of Giuseppe Tartini (1692-1770), ... -
Frå små teikn til store former: Analysar av det improviserte samspelet med hjelp av auditiv sonologi
(NMH-publikasjoner;2016:1, Doctoral thesis, 2016-03-10)From Small Signs to Great Form - Analysis of the musical interplay in free improvisation, using the tools of Aural Sonology. - - Njål Ølnes, Norwegian Academy of Music - - - Research tutors: prof. Lasse Thoresen (NMH), ... -
Frihet og ansvar. En studie av modernistisk orgelimprovisasjon som element i katolsk liturgi
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2015, Master thesis, 2016-04-28)Norsk sammendrag: -- I min masteroppgave ved Norges musikkhøgskole diskuterer jeg modernistisk orgelimprovisasjon som element i katolsk liturgi. Under dette temaet ligger spørsmål rundt de forskjellige rollene organisten ...