Samspill, sang og trygge bånd. En gruppe førstegangsmødres opplevelser av et musikkterapitilbud på helsestasjonen sammen med barna sine
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2379588Utgivelsesdato
2016-02-18Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Masteroppgaver [283]
Sammendrag
Sammendrag - - Denne masteroppgaven utforsker ni førstegangsmødres opplevelser av å delta i musikkterapigruppe på helsestasjonen sammen med spedbarna sine. Verken mødre eller spedbarn tilhørte risikogrupper. Hovedmålsetting var å få kunnskap om hva musikkterapi kan tilby målgruppa, og videre å utforske hvordan et tilbud kan gjennomføres i helsestasjonens
rammer med et helsefremmende fokus. Studien har et kvalitativt, eksplorativt forskningsdesign. Over en tomånedersperiode deltok mødrene på seks ukentlige musikkterapi-samlinger, etterfulgt av ett individuelt intervju. Innholdet i samlingene besto av enkle musikkaktiviteter med hovedvekt på sang, stemmebruk, berøring og bevegelse. I tillegg kom samtale og refleksjon om innholdet i samlingene, tidlige musikalske minner, samt mødrenes erfaringer av å bruke musikk i de daglige rutinene med barnet. Resultatene viser at mødrene opplevde gevinster av deltakelse i musikkterapigruppa på fire områder: personlige, dyadiske og sosiale gevinster, samt overføringsgevinst til hverdagslivet utenfor musikkterapigruppa. I diskusjonen utforskes temaer som mødrenes erfaring av å oppdage barnet sitt som unikt, sosialt og ressurssterkt, og av å bedre bli kjent, og tryggere på seg selv som mor. Et musikkterapeutisk gruppetilbud i rammene av helsestasjonen har vist betydelig potensiale for å støtte mor-barn samspill og trygge mødrene i sin nye rolle. Her ligger en helsegevinst som bør utforskes ytterligere. - - Emneord: Musikkterapi, førstegangsmødre, spedbarn, helsefremmende arbeid, tilknytning, samspill, kommunikativ musikalitet, helsemusisering, mentalisering, foreldrementalisering, moderskapskonstellasjonen, identitet Summary - - This master thesis explores the experience of nine first time mothers in their participation in a music therapy group at their local community health care centre together with their young infants. The mothers and infants were a non-clinical group. The main goal of the study was to gain knowledge about what music therapy can offer this population, and to explore how a music therapy group could be carried out at community health care centres. The study is designed as an explorative, qualitative interview based study. The mothers first participated in six weekly group sessions for the duration of 2 months. The content of the sessions was simple music activities, mainly focusing on song, touch and movement. In addition to this it was continuously talked and reflected upon the activities within the group, the mothers' early memories of music, and how they currently were using music in their daily routines with their child. Afterwards, they each completed one individual interview. Results show that the mothers experienced outcomes in four different areas: personal, dyadic, social and transferable outcomes. In the discussion topics from the results are explored such as the mothers' experience of discovering their child as a unique, social and resourceful being, and the mothers discovering themselves as mothers and gaining confidence in motherhood. Music therapy groups offered at the community health care centre has a shown potential to support mother-infant interaction and attachment, and to support and empower first time mothers in their new role. The health outcomes of this should be explored in further research. - - Keywords: Music therapy, first-time mothers, infant, health promotion, attachment, mother-infantinteraction, communicative musicality, health musicking, mentalization, parental reflective functioning, motherhood constellation, identity
Beskrivelse
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi