Blar i NMH Brage på dokumenttype "Master thesis"
Viser treff 81-100 av 283
-
Hjarta kjenner sin eigen slaatt. En kvalitativ studie av deltakeres opplevelse av musikkdeling fra ungdomsprosjektet Ethno
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2015, Master thesis, 2016-02-15)Summary. - This master’s thesis explores the working method of music sharing in the music project Ethno. The theme is music sharing in music therapy with multicultural groups. A focus group and five individual participants ... -
Hopper og spretter, den. Som en gummiball! En kvalitativ intervjustudie om favorittmusikk blant mennesker med Downs syndrom
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2013, Master thesis, 2013-09-03)The subject of this study is favorite music and Down syndrome. The research question is: "Does one type of music appeal more than other types of music to people with Down syndrome, and what impact could favorite music have ... -
Humanistisk og ressursorientert musikkterapi i psykosebehandling. En kvalitativ forskningsstudie om musikkterapipraksis med personer med psykoselidelser
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2021, Master thesis, 2021)Sammendrag - Denne masteroppgaven utforsker musikkterapipraksis med personer med psykoselidelser som mottar behandling i psykisk helsevern. Empirien stammer fra semistrukturerte forskningsintervju med fire musikkterapeuter. ... -
Huset imellom verdener. Et samarbeid mellom en musikkterapi-student og deltakere ved et rusfritt lavterskeltilbud om å utvikle en samspillsgruppe.
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2021, Master thesis, 2021)Sammendrag - Musikkterapi er anbefalt i tre nasjonale retningslinjer i rus- og psykisk helsearbeid. Retningslinjene legger stor vekt på recovery i behandling og oppfølging av personer med rusavhengighet, men det er ... -
Hva er jazzbassundervisning? : en diskursanalyse av undervisningspraksiser på jazzbass i høyere musikkutdanning
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk, Master thesis, 2012-04-25)Hva er jazzbassundervisning? Det kan virke som et enkelt spørsmål. Allikevel finnes det ikke noe entydig svar på det. De fleste som har hatt eller gitt denne type hovedinstrumentundervisning har nok en klar formening om ... -
Hva hørte du nå? En kvalitativ studie av hvordan elever ved en musikklinje lytter til og benytter seg av musikk i hverdagen.
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2017, Master thesis, 2017)Sammendrag. - Denne masterstudien handler om kognitive og perseptuelle sider ved lytting til innspilt musikk, slik den oppleves hos elever ved en musikklinje. Studien består av kvalitative intervjuer med 9 elever fra ... -
Hvilke likheter og forskjeller finnes mellom klassisk sangopplæring og jazzsangopplæring, og hvordan kan de to opplæringstradisjonene dra nytte av gjensidig kompetanseutveksling? En intervjuundersøkelse med sangpedagoger i høyere musikkutdanning
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2013, Master thesis, 2014-01-29)This thesis examines the educational traditions within classical singing and jazz singing, with emphasis on similarities, differences and mutual exchange of competence. Four singing teachers in higher music education have ... -
Hvilke metoder bruker messingpedagoger når de underviser nybegynnere i notelesing? Belyst gjennom kvalitative intervjuer med erfarne messingpedagoger
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2017, Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven tar for seg temaet noteleseundervisning for nybegynnere på messinginstrumenter. Oppgavens problemstilling er hvilke metoder bruker messingpedagoger som underviser nybegynnere i notelesing? og ... -
Hvis vi vinner får vi pizza! Ein kvalitativ studie om skulekorps og konkurransedeltaking.
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2020, Master thesis, 2020)Samandrag - Denne avhandlinga undersøkjer korleis bruk av korpskonkurranse som pedagogisk verkemiddel kan ha innverknad på eit skulekorps si utvikling. Hensikta har vore å setje søkelys på bruken av konkurranse i norske ... -
Hvor er tonen? Om å lære å synge toner utenfor et temperert system. Om tonalitet i norsk folkemusikk og ny musikk inspirert av den
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Utøving med fordypningsemne;2019, Master thesis, 2019)Sammendrag. - Dette masterarbeidet undersøker temaet tonalitet i norsk folkemusikk, og samtidsmusikk inspirert av den. Gjennom utforsking av egen prosess og tre kvalitative intervjuer undersøkes problemstillingen: På ... -
Hvordan opplever elever på videregående musikklinje hørelærefaget, sett i lys av kognitive motivasjonsteorier og prestasjonsangst? En kvantitativ undersøkelse av hørelærefaget, med fokus på kjønnsforskjeller
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2009, Master thesis, 2011-03-16)Jeg har lenge visst at jeg hadde lyst til å undervise i musikkteoretiske fag, deriblant hørelære. Derfor har jeg vært ekstra oppmerksom på hvordan undervisningen har foregått når jeg selv har vært elev. På denne måten har ... -
Hvorfor slutter elevene i musikkskolen? En beskrivelse av ulike forhold i og utenfor musikkskolen
(Norges musikkhøgskole. Hovedoppgave. Musikkpedagogikk;1984, Master thesis, 2015-09-29)Jeg valgte å gjøre en statistisk undersøkelse for å finne ut noe om årsakene til at elevene slutter i de kommunale musikkskolene, og for å belyse positive og negative sider ved den pedagogiske virksomheten i musikkskolen ... -
Høydeskrekk i rytmisk sangundervisning. En kvalitativ intervjuundersøkelse av hvordan sanglærere kan legge til rette for at elever utvikler mestringsforventninger knyttet til range med særlig fokus på høyde
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2019, Master thesis, 2019)Sammendrag. - Denne oppgavens problemstilling er ”Hvordan kan sanglærere innen rytmisk musikk legge til rette for at elever utvikler mestringsforventninger knyttet til range med særlig fokus på høyde?”. Jeg har brukt det ... -
«I dag har vært en drittdag.., men jeg liker å være her, da». En eksplorativ studie som utforsker sangskriving som musikkterapeutisk tilnærming i møte med en gruppe ungdommer i barnevernet.
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2019, Master thesis, 2019)Sammendrag - Denne masteroppgaven handler om sangskriving som terapeutisk tilnærming i arbeid med tre ungdommer tilknyttet barnevernet. Forskningen er gjennomført i forbindelse med et masterprosjekt hvor jeg som ... -
I eitt og alt – om eit forsøk på komposisjon over lengre tidsstrekk
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Komposisjon;2017, Master thesis, 2017)Forord. - Som masterarbeid i komposisjon skal det leverast ein kompositorisk del, i mitt tilfelle verket Ly, og ein skriftlig del, som er den føreliggjande teksten. Det skal følgja med ei pensumliste over gjennomgått ... -
Identity and integration. A study into the role of cultural identity in the process of integration and the important role music therapy can play in strenghening identity and aiding integration
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2014, Master thesis, 2014-11-25)- - - - Abstract - - - - The theme of this study is cultural identity used as a resource in integration. This thesis researches how immigrant children understand and use their cultural identity, particularly musical ... -
Improvisasjon i samspill. En kvalitativ studie av undervisningspraksis i improvisasjon
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2022, Master thesis, 2022)Med Fagfornyelsen 2020 har improvisasjon for første gang blitt et formelt krav i samspillsundervisningen på videregående skole. Undervisning av improvisasjon i samspill på videregående skole er et område hvor det er gjort ... -
Improvisation as structural method of composition for large jazz ensembles
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Komposisjon;2023, Master thesis, 2023)Introduction - The musical world divides artistic practices into three main categories: composing, performing, and improvising (Borgdorff, 2007). Correspondingly, music programs offered in higher education around the world ... -
Improvisation, Nature, Japan, and Performance. An Autoethnographic Artistic Research
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Utøving med fordypningsemne;2020, Master thesis, 2020)Abstract - In this research project, the values and practices of improvisation and performance are discussed in connection with three different perspectives: (1) a particular musical method developed by a Norwegian ... -
Indirekte musikkterapi, livskvalitet og personer med demens. En mixed methods studie av 9 dyader og deres deltakelse i Homeside-prosjektet
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2023, Master thesis, 2023)Sammendrag - Dette er en mixed methods studie av deltakelsen til 9 norske dyader (par) i det internasjonale Homeside-prosjektet. Utvalget består av tre dyader fra hvert program (musikk- og leseprogram) og tre dyader fra ...