Hvorfor slutter elevene i musikkskolen? En beskrivelse av ulike forhold i og utenfor musikkskolen
Master thesis
View/ Open
Date
2015-09-29Metadata
Show full item recordCollections
- Masteroppgaver [284]
Abstract
Jeg valgte å gjøre en statistisk undersøkelse for å finne ut noe om årsakene til at elevene slutter i de kommunale musikkskolene, og for å belyse positive og negative sider ved den pedagogiske virksomheten i musikkskolene.
Hovedproblemstillingen i oppgaven er: Hvorfor slutter elevene i de kommunale musikkskolene? Dette spørsmålet skal jeg forsøke å besvare ved følgende delproblemstillinger: 1) I hvilken grad tar musikkskolene hensyn til elevenes egne ønsker og målsettinger? Er undervisningsopplegget så fleksibelt at musikkskolene kan gi et tilfredsstillende tilbud til de fleste som ønsker å lære å spille et instrument? 2) Hvordan er undervisningen lagt opp m.h.t. undervisningsform (gruppe/enetimer), konsertdeltagelse, samspillaktiviteter? Får elevene anledning til å bruke musikken? 3) Hvordan fungerer det pedagogiske opplegget m.h.t. øvemetoder, notelesning, tilpasning av undervisningsstoff etter vanskelighetsgrad, samt feedback fra læreren? 4) Hvilke forhold utenfor musikkskolen kan ha positiv eller negativ innvirkning på elevenes motivasjon for å spille? --- --- --- Oversikt over oppgavens innhold. - I kapittel 2 følger en oversikt over hvilke metoder som er brukt for å gjennomføre undersøkelsen. Her presenteres spørreskjemaet som står helt sentralt i oppgaven. Kapittel 3 inneholder en fordeling av totalmaterialet. Kapitlene 4,5,6,7 og 8 har form som beskrivelser av de ulike forholdene jeg ville undersøke. I disse kapitlene presenteres en rekke opplysninger uten at jeg har med noen kommentarer eller vurderinger. Kapittel 9, som er den mest omfangsrike i oppgaven, bygger på de opplysningene som kom frem i de foregående kapitlene, og her foretar jeg en vurdering med hensyn på hvilke årsaker som medvirker til at elevene slutter i musikkskolen. Kapittel 10 er en oppsummering og diskusjon over de viktigste tendensene som har kommet frem i undersøkelsen.
Description
Norges musikkhøgskole. Hovedoppgave. Musikkpedagogikk