Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKalsnes, Signe
dc.date.accessioned2015-09-29T09:31:01Z
dc.date.available2015-09-29T09:31:01Z
dc.date.issued2015-09-29
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/302464
dc.descriptionNorges musikkhøgskole. Hovedoppgave. Musikkpedagogikknb_NO
dc.description.abstractJeg valgte å gjøre en statistisk undersøkelse for å finne ut noe om årsakene til at elevene slutter i de kommunale musikkskolene, og for å belyse positive og negative sider ved den pedagogiske virksomheten i musikkskolene. Hovedproblemstillingen i oppgaven er: Hvorfor slutter elevene i de kommunale musikkskolene? Dette spørsmålet skal jeg forsøke å besvare ved følgende delproblemstillinger: 1) I hvilken grad tar musikkskolene hensyn til elevenes egne ønsker og målsettinger? Er undervisningsopplegget så fleksibelt at musikkskolene kan gi et tilfredsstillende tilbud til de fleste som ønsker å lære å spille et instrument? 2) Hvordan er undervisningen lagt opp m.h.t. undervisningsform (gruppe/enetimer), konsertdeltagelse, samspillaktiviteter? Får elevene anledning til å bruke musikken? 3) Hvordan fungerer det pedagogiske opplegget m.h.t. øvemetoder, notelesning, tilpasning av undervisningsstoff etter vanskelighetsgrad, samt feedback fra læreren? 4) Hvilke forhold utenfor musikkskolen kan ha positiv eller negativ innvirkning på elevenes motivasjon for å spille? --- --- --- Oversikt over oppgavens innhold. - I kapittel 2 følger en oversikt over hvilke metoder som er brukt for å gjennomføre undersøkelsen. Her presenteres spørreskjemaet som står helt sentralt i oppgaven. Kapittel 3 inneholder en fordeling av totalmaterialet. Kapitlene 4,5,6,7 og 8 har form som beskrivelser av de ulike forholdene jeg ville undersøke. I disse kapitlene presenteres en rekke opplysninger uten at jeg har med noen kommentarer eller vurderinger. Kapittel 9, som er den mest omfangsrike i oppgaven, bygger på de opplysningene som kom frem i de foregående kapitlene, og her foretar jeg en vurdering med hensyn på hvilke årsaker som medvirker til at elevene slutter i musikkskolen. Kapittel 10 er en oppsummering og diskusjon over de viktigste tendensene som har kommet frem i undersøkelsen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.relation.ispartofseriesNorges musikkhøgskole. Hovedoppgave. Musikkpedagogikk;1984
dc.subjectmusikkpedagogikknb_NO
dc.subjectmusikkskolernb_NO
dc.subjectspørreskjemanb_NO
dc.subjectmusikkskole - kulturskole
dc.subjectgruppeundervisning - musikk
dc.subjectsamspill
dc.subjectkonsertdeltakelse
dc.subjectundervisningsrepertoar
dc.titleHvorfor slutter elevene i musikkskolen? En beskrivelse av ulike forhold i og utenfor musikkskolennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Musicology: 110::Music pedagogics: 114nb_NO
dc.source.pagenumber83 s. + vedlegg [23 s.]nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Masteroppgaver [283]
    Masteroppgaver levert ved Norges musikkhøgskole

Vis enkel innførsel