• En endret (tilnærming til) tid? - Om utviklingen i mitt formspråk 

      Skaarud, Jonas (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Komposisjon;2017, Master thesis, 2017)
      Forord. - Denne oppgaven er et supplement til de tre verkene jeg leverer som del av mitt masterarbeide: Caeiros Poemas, (forthwith a change came over the waters) and the serenity became less brilliant but more profound og ...
    • Frå skjema til schema. Ei praksisbasert utforsking av forholdet mitt til form i jazzkomposisjon 

      Håvik, Kristoffer Fossheim (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Komposisjon;2020, Master thesis, 2020)
      Abstract - Norsk - Denne teksten fylgjer seks nye verk for store jazzensemble. Med utgangspunkt i ynsket om eit meir personleg formspråk, diskuterer eg, m.a. med perspektiv frå kognitiv psykologi og tekstlingvistikk, ...
    • I eitt og alt – om eit forsøk på komposisjon over lengre tidsstrekk 

      Haug, Martin Nygård (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Komposisjon;2017, Master thesis, 2017)
      Forord. - Som masterarbeid i komposisjon skal det leverast ein kompositorisk del, i mitt tilfelle verket Ly, og ein skriftlig del, som er den føreliggjande teksten. Det skal følgja med ei pensumliste over gjennomgått ...
    • Klang som medium for musikk 

      Yggeseth, Steinar (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Komposisjon;2017, Master thesis, 2017)
      Innledning. - Hovedproblemstillingen i mitt prosjekt har vært et forsøk på å utvikle et uttrykk basert på klang, i motsetning til tonehøyder. Hva skiller det å komponere med lyd fra det å komponere med toner? Jeg har ...
    • Oppskrift på fem høns 

      Abildgaard, Olav Andreas (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Komposisjon;2022, Master thesis, 2022)
      Målet med prosjektet har vært å skape og ta i bruk en metode for komponering av musikk, hvor musikken har en tydelig musikalsk identitet. Metoden er basert på mine egne erfaringer som komponist og er i utgangspunktet tenkt ...
    • Sammenfallende linjer 

      Skoglund, Lars (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Komposisjon;2017, Master thesis, 2017)
      I denne oppgaven skal jeg gi en redegjørelse for flersjiktighet i musikalsk komposisjon. Jeg kommer til å gi en kort historikk med eksempler fra det 20. århundres musikkhistorie og vår egen samtid, og deretter presentere ...
    • Subtil flersjiktighet. En styrende idé i komposisjonsarbeidet 

      Berg, Anna Linh Nguyen (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Komposisjon;2023, Master thesis, 2023)
      Jeg har gjennom masteroppgaven vist hvordan jeg har forstått og arbeidet med begrepene subtil flersjiktighet og subtil flertydighet, og ved å vise i noen av mine nyere verk hvordan jeg tenker og arbeider med ideer som er ...
    • Teksturer og klangfarger. Et analytisk perspektiv på min bruk av strykere i større jazzensambler 

      Hveem, David Sætre (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Komposisjon;2022, Master thesis, 2022)
      Denne teksten hører sammen med fire komposisjoner for større jazzensembler skrevet underveis i mitt masterstudium, og forsøker å se musikken i et teksturanalytisk perspektiv. Analysene er vinklet mot tekstur og til dels ...
    • Tonalitet som formmarkør i fritonal komponering 

      Vogt, Herman (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Komposisjon;2018, Master thesis, 2018)
      Det er musikalsk form som vil være mitt hovedfokus, men med en vinkling sett i lys av tonalitet og eventuelt fravær av tonalitet. I grunn ligger en tanke om at tonalitet kan spille inn på musikalsk form på ulike vis. I min ...