Browsing Norges musikkhøgskole by Title
Now showing items 362-381 of 833
-
Like a bridge over troubled water. Musikkterapi og personsentrert omsorg som brobygger for eldre personer med demens i store og små overganger
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2023, Master thesis, 2023)Sammendrag - Denne masteroppgaven undersøker det kulturelle fenomenet overgangsritual som potensiell forståelsesmodell i møte med temaet eldre personer med demens, og overganger, og støtter seg på Arnold Van Genneps ... -
Listening to music – with professional ears. A study of orchestral musicians’ ways of listening
(NMH-publikasjoner;2013:10, Chapter; Peer reviewed, 2013)The training of listening skills in higher music education is a central part of the aural training discipline, often called aural analysis or structural hearing. Listening here refers to active, conscious attention paid ... -
Literacy og ensembleleiing. Korleis kan ein forstå literacy i ensembleleiing? Perspektiv frå teori og praksis.
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2017, Master thesis, 2017)Abstract --- The aim of this master-thesis has been to explore how to understand literacy in the school subject Musical leadership and conducting in upper secondary school, in the study program Music, dance and theatre ... -
Liturgisk musikk i Den norske kirke 1889-2009 : musikkmateriale og faktisk bruk
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Kirkemusikk;2010, Master thesis, 2012-01-25)Fra annen halvdel av 1800-tallet og fram til i dag har Den norske kirke gjennomgått vesentlige forandringer: Da konventikkelplakaten ble opphevet i 1842, hadde ikke kirken lenger monopol på den offentlige gudsdyrkelse og ... -
Liturgisk vokalmusikk i den katolske kirke i Norge 1843-2011
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Utøving med fordypningsemne;2011, Master thesis, 2011-10-12)Den liturgiske vokalmusikken i Den katolske kirke i Norge er et meget stort tema – både fordi det foreligger mye musikalsk materiale å ta hensyn til, og fordi det er snakk om en lokal utvikling i et verdensomspennende ... -
Look beyond - make a difference. Experiences from a music project in Lebanon
(NMH-publikasjoner;2020:4, Book, 2020)Look beyond – make a difference tells the story of a fascinating encounter with Muslim cultures as seen on a music project in Lebanon that the Norwegian Academy of Music (NMH) has been running for more than fifteen years. ... -
Lullaby singing and its human Bildung potential
(NMH-publikasjoner;2015:8, Chapter; Peer reviewed, 2015-12)ABSTRACT On the basis of a qualitative study of 20 Norwegian lullaby-singing parents, this article explores the human Bildung potential of parents’ lullaby singing to their children at bedtime. Some parents may experience ... -
Lully and Weir's operas, Armide and Armida
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Utøving med fordypningsemne;2013, Master thesis, 2013-10-24)Research question: The question that should be asked, is then: How has the different contexts in which the composers, Lully and Weir, lived/lives, influenced the way in which they interpreted Tasso’s poem and thus ... -
Lysere! Sterkere! Raskere! En studie av musikk skrevet for brassbandkonkurranser
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2016, Master thesis, 2016-09-27)Sammendrag. - Konkurranser har vært en synlig, viktig og kontroversiell del av brassbandverden i omtrent 150 år. Allikevel har musikkforskere tilsynelatende oversett betydningen de har. Denne opp-gaven har tatt for seg ... -
Lytting som undervisningsfag. En kvalitativ undersøkelse av lyttefagets undervisningspraksis på videregående skole
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2016, Master thesis, 2016-09-27)Tema for denne masteroppgaven er lytting som undervisningsfag på videregående skole. Det er spesielt to årsaker til at lytting ble valgt som tema for denne masteroppgaven. For det første er lytting i sin nåværende form et ... -
Løft blikket, gjør en forskjell. Erfaringer og ringvirkninger fra et musikkprosjekt i Libanon.
(NMH-publikasjoner;2013:9, Book, 2013)"Løft blikket – gjør en forskjell" presenterer et spennende møte med muslimske kulturer gjennom et musikkprosjekt i Libanon som Norges musikkhøgskole har arbeidet med i mer enn 10 år. ”Libanonprosjektet” omfatter utvikling ... -
Maestro or Mentor? On cultural differences in performance education
(NMH-publikasjoner;2019:7, Chapter; Peer reviewed, 2019)Abstract - The object of this article is to highlight differences within educational cultures at an academy level, regardless of the student’s age. Two basic models for understanding the relationship between teacher and ... -
Man blir liksom i et annet humør... : En intervjuundersøkelse med friske eldre om betydningen av deltakelse i en musikk- og bevegelsesgruppe
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2013, Master thesis, 2013-08-28)Based on a conducted practical program of music and movement in a residential- and activity center, I have done three focus group interviews with healthy elderly about the importance of participation in such programs. The ... -
Manifesta och latenta ideologier om lärande inom svensk spelmansrörelse på 1920-talet
(NMH-publikasjoner;2012:2, Chapter; Peer reviewed, 2012)The purpose of this article is to illuminate existing educational idologies in the Swedish fiddler movement (Spelmansrörelsen) 1923-1927. This period was characterized by the organization and to some extent institutionalization ... -
Master classes - What do they offer?
(NMH-publikasjoner;2012:8, Others, 2012-11)Master classes are a common way to teach music performance, but how useful are they in helping young musicians in their musical development? Based on his experiences of master classes Lali (2003:24) states that “For better ... -
Master-apprentice relation in music teaching. From a secret garden to a transparent modelling
(NMH-publikasjoner;2011:2, Chapter; Peer reviewed, 2011)This article aims to consider a master-apprentice relation in music teaching, especially in piano teaching. The article focuses on the teaching of a well known Finnish music pedagogue and artist, Matti Raekallio. Most of ... -
Masterutdanning i musikkpedagogikk: en personlig refleksjon om relevans og faglig utvikling
(Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter; Peer reviewed, 2017)I dette bidraget rettes oppmerksomheten mot mastergradsstudiet i musikkpedagogikk ved Norges musikkhøgskole (NMH). Jeg var ferdig med min masterutdanning ved NMH våren 2009, med Geir Johansen som en sentral lærer, veileder ... -
Maybe Gabriel wasn`t so bad after all? How educational anthropology can serve as a research approach in the field of music education
(Nordisk musikkpedagogisk forskning;Årbok 15, Chapter; Peer reviewed, 2015)ABSTRACT. - The main purpose of this article is to highlight the potential of educational anthropology as a research approach in the field of music education. The article is based on my doctoral work: an ethnographic study ... -
Mål og målsettinger i musikkterapi. En kvalitativ studie om mål og målsettinger i musikkterapi for barn fra 0 til 6 år med spesialpedagogisk vedtak
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2020, Master thesis, 2020)Sammendrag - Denne masteroppgaven utforsker arbeidsprosessen vedrørende utarbeiding og evaluering av mål og målsettinger i musikkterapi for barn fra 0 til 6 år med spesialpedagogisk vedtak. Dette gjøres gjennom kvalitativt ... -
…med andre ord. ”10 stadier i oversettelse av sangtekst”. Oversettelse av Stevie Wonder og Stephen Sondheim til norsk
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Utøving med fordypningsemne;2017, Master thesis, 2017)SAMMENDRAG AV OPPGAVEN --- Denne masteroppgaven er en del av en utøvende master og inneholder en analytisk og en praktisk del. Formålet er å finne en metode, et verktøy, for oversettelse av sangtekst, og å identifisere ...