• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Norges musikkhøgskole
  • Masteroppgaver
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Norges musikkhøgskole
  • Masteroppgaver
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lysere! Sterkere! Raskere! En studie av musikk skrevet for brassbandkonkurranser

Strøm, Aleksander Halsnes
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Aleksander_Halsnes_Strom.pdf (1.365Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2410905
Utgivelsesdato
2016-09-27
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Masteroppgaver [219]
Sammendrag
Sammendrag. - Konkurranser har vært en synlig, viktig og kontroversiell del av brassbandverden i omtrent 150 år. Allikevel har musikkforskere tilsynelatende oversett betydningen de har. Denne opp-gaven har tatt for seg musikk skrevet til brassbandkonkurranser. Etter oppgavens innledende kapitler har jeg drøftet musikkonkurranser generelt, musikk som blir brukt i konkurranse uten å ha vært skrevet til det formålet, samt ulike roller i i en konkurranse, slik som utøveren, diri-genten, osv. Deretter har jeg omtalt korps’ konkurransekultur, brassbandbevegelsen og dens historie, før jeg tok for meg bedømming, repertoar og den norske amatørtradisjonen. Gjennom fordypning i utvalgte verk, og gjennom intervjuer av to komponister og en bestiller, har jeg tatt et dypdykk inn i hva som karakteriserer estetisk brassbandkonkurransemusikk. I dette ek-samensarbeidet har jeg også undersøkt hvordan verkene preges av å bli bestilt, f.eks. av Nor-ges Musikkorps Forbund. Til slutt har jeg diskutert hvorvidt konkurransemusikk kan forsvares som kunstmusikk. Jeg har undersøkt hva som kjennetegner den estetiske konkurransemusik-ken, og hva som skiller den fra annen konkurransemusikk.
 
Abstract. - Competitions have been a visible, crucial and controversial part of the brass band world for approximately 150 years, yet musicologists have strangely neglected to study their signifi-cance. This study has explored music written for brass band competitions. After my introduc-tion, I have discussed music competitions in general, music that’s being used in competitions without being written for that purpose, as well as different roles in a competition, as the musi-cian, conductor, etc. Then I have written about the culture of competing among bands, the brass band movement and its history, before I’ve mentioned evaluations, repertoire and the Norwegian amateur tradition. Through a deepening of chosen works, and through interviews of involved parts, I have dived into the characteristics of aesthetic brass band music written for competitions. In this thesis I have also investigated how the works gets characterized by being commissioned, for example by The Norwegian Band Federation. When summing up my finds, I have discussed whether contest music can be justified as art music. I wanted to in-vestigate what characterizes the aesthetic contest music, and what’s distinguishing it from other music written for competitions.
 
Beskrivelse
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori
Serie
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2016

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit