dc.contributor.author | Strøm, Aleksander Halsnes | |
dc.date.accessioned | 2016-09-27T09:11:19Z | |
dc.date.available | 2016-09-27T09:11:19Z | |
dc.date.issued | 2016-09-27 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2410905 | |
dc.description | Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori | nb_NO |
dc.description.abstract | Sammendrag. - Konkurranser har vært en synlig, viktig og kontroversiell del av brassbandverden i omtrent 150 år. Allikevel har musikkforskere tilsynelatende oversett betydningen de har. Denne opp-gaven har tatt for seg musikk skrevet til brassbandkonkurranser. Etter oppgavens innledende kapitler har jeg drøftet musikkonkurranser generelt, musikk som blir brukt i konkurranse uten å ha vært skrevet til det formålet, samt ulike roller i i en konkurranse, slik som utøveren, diri-genten, osv. Deretter har jeg omtalt korps’ konkurransekultur, brassbandbevegelsen og dens historie, før jeg tok for meg bedømming, repertoar og den norske amatørtradisjonen. Gjennom fordypning i utvalgte verk, og gjennom intervjuer av to komponister og en bestiller, har jeg tatt et dypdykk inn i hva som karakteriserer estetisk brassbandkonkurransemusikk. I dette ek-samensarbeidet har jeg også undersøkt hvordan verkene preges av å bli bestilt, f.eks. av Nor-ges Musikkorps Forbund. Til slutt har jeg diskutert hvorvidt konkurransemusikk kan forsvares som kunstmusikk. Jeg har undersøkt hva som kjennetegner den estetiske konkurransemusik-ken, og hva som skiller den fra annen konkurransemusikk. | nb_NO |
dc.description.abstract | Abstract. - Competitions have been a visible, crucial and controversial part of the brass band world for approximately 150 years, yet musicologists have strangely neglected to study their signifi-cance. This study has explored music written for brass band competitions. After my introduc-tion, I have discussed music competitions in general, music that’s being used in competitions without being written for that purpose, as well as different roles in a competition, as the musi-cian, conductor, etc. Then I have written about the culture of competing among bands, the brass band movement and its history, before I’ve mentioned evaluations, repertoire and the Norwegian amateur tradition. Through a deepening of chosen works, and through interviews of involved parts, I have dived into the characteristics of aesthetic brass band music written for competitions. In this thesis I have also investigated how the works gets characterized by being commissioned, for example by The Norwegian Band Federation. When summing up my finds, I have discussed whether contest music can be justified as art music. I wanted to in-vestigate what characterizes the aesthetic contest music, and what’s distinguishing it from other music written for competitions. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2016 | |
dc.subject | korps | nb_NO |
dc.subject | musikkonkurranser | nb_NO |
dc.subject | konkurransemusikk | nb_NO |
dc.subject | Norges Musikkorps Forbund | nb_NO |
dc.subject | Torstein Aagaard-Nilsen | nb_NO |
dc.subject | Svein Henrik Giske | nb_NO |
dc.subject | brassband | nb_NO |
dc.subject | konkurranser | nb_NO |
dc.title | Lysere! Sterkere! Raskere! En studie av musikk skrevet for brassbandkonkurranser | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Humanities: 000::Musicology: 110::Music theory: 112 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 83 s. | nb_NO |