• Musikk som avleiing og kjelde til positive emosjonar. Om deltaking i musikkgruppe for einslege mindreårige flyktningar 

      Roaldsnes, Merete Hoel (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Chapter; Peer reviewed, 2016)
      Vi er i dag vitne til ein enorm flyktningstraum til Europa. I denne straumen av menneske er det òg mange barn som er åleine på flukt. I 2015 opplyste 5297 av dei som søkte asyl i Noreg at dei var einslege mindreårige ...
    • Musikk som ressurs for ungdommers livslange læringsbehov – et tverrfaglig eksempel fra skolen og barnevernets praksis 

      Krüger, Viggo (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Chapter; Peer reviewed, 2016)
      Teksten handler om hvordan musikkdeltakelse i form av et tilpasset skoletilbud for ungdom under omsorg av barnevernet kan brukes til å støtte ulike former for læring. Utgangspunktet for teksten er erfaringer hentet fra ...
    • Musikk, handlinger, muligheter. Festskrift til Even Ruud 

      Stensæth, Karette; Trondalen, Gro; Varkøy, Øivind (NMH-publikasjoner;2017:4, Book; Peer reviewed, 2017)
      Professor Even Ruud er musikkforsker med et bredt nedslagsfelt innenfor musikkterapi, musikk og helse, musikkpsykologi, musikkpedagogikk og musikk og kulturforståelse. Ruuds innsats ruver, og et festskrift som dette i ...
    • Musikk, helse, identitet 

      Stensæth, Karette (red.); Bonde, Lars Ole (red.) (NMH-publikasjoner;2011:3, Book; Peer reviewed, 2011)
      For mange mennesker spiller musik en hovedrolle i den proces, der kaldes individets identitetsdannelse. Musikkens bidrag til udviklingen af menneskers selv- eller identitetsfølelse er i løbet af det seneste tiår blevet et ...
    • Musikk, helse, identitet 

      Stensæth, Karette (red.); Bonde, Lars Ole (red.) (NMH-publikasjoner;2011:3, Book; Peer reviewed, 2011)
      For mange mennesker spiller musik en hovedrolle i den proces, der kaldes individets identitetsdannelse. Musikkens bidrag til udviklingen af menneskers selv- eller identitetsfølelse er i løbet af det seneste tiår blevet et ...
    • Musikk, helse, multifunksjonshemming 

      Stensæth, Karette; Eggen, Anne Torø; Frisk, Rita Strand (NMH-publikasjoner;2010:2, Book; Peer reviewed, 2010)
      Gruppen mennesker denne boken omtaler blir kalt sårbare. Like fullt handler boken om det sårbare i oss alle. For det sårbare i oss utfordres når vi setter oss selv i spill både personlig, musikalsk og relasjonelt, enten ...
    • Musikk, helse, multifunksjonshemming 

      Stensæth, Karette; Eggen, Anne Torø; Frisk, Rita Strand (NMH-publikasjoner;2010:2, Book; Peer reviewed, 2010)
    • Musikk, identitet og geografi 

      Kvifte, Tellef (NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      Teksten diskuterer forhold som gjelder musikk, identitet og geografi, med utgangspunkt i historien til Norsk folkemusikksamling frem til den blir en del av Nasjonalbiblioteket i 2014. Hvordan musikk og utøvere knyttes til ...
    • Musikk, identitet og helse – hva er sammenhengen? 

      Ruud, Even (NMH-publikasjoner;2011:3, Chapter; Peer reviewed, 2011)
      La oss gå ut i fra at det er en sammenheng mellom musikk, identitet og helse – og at vi trenger både teoretiske argumenter og empiri for å synliggjøre hva en slik forbindelse skulle bestå i. I denne artikkelen skal jeg ...
    • Musikkarbeid med palestinske flyktningebarn i Libanon. Et community music perspektiv 

      Brøske-Danielsen, Brit Ågot; Storsve, Vegar Richter (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Chapter; Peer reviewed, 2016)
      Med utgangspunkt i et musikkprosjekt for palestinske flyktningbarn i flyktningleiren Rashedieh i Sør-Libanon ønsker vi i denne teksten å rette fokus mot det musikalske fellesskapet som er utviklet i Rashedieh, med særlig ...
    • Musikkbegrepet som sort boks. Et forsøk på en dekonstruksjon av begrepet musikk i vestlig tenkning, med utgangspunkt i en lærebok i musikk for ungdomsskolen 

      Rønningen, Anders (NMH-publikasjoner;2011:2, Chapter; Peer reviewed, 2011)
      The present article critically examines the concept of “music” as it is used in textbooks in Norwegian schools on grades 8-10 (Opus – Music for lower high school). How “music” is understood has relevance of course to both ...
    • Musikkfaget i grunnskolen – fra salmesang til musikkopplevelse som eksistensiell erfaring 

      Kalsnes, Signe (Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      Fra å være et sangfag hvor målet var å bibringe «Christelig oplysning» til elevene, har vi sett at vi i norsk skole har utviklet et musikkfag som har fått stadig flere begrunnelser og blitt utformet på stadig mer mangfoldig ...
    • Musikklæreridentitet på rømmen? Noen betraktninger rundt utviklingen av et felt 

      Karlsen, Sidsel (Utdanningsforskning i musikk – skriftserie fra CERM (Centre for Educational Research in Music);Vol. 1, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      Da jeg begynte på faglærerutdanningen i musikk ved Østlandets musikkonservatorium høsten 1990, hadde jeg en ganske klar oppfatning av hva slags utdanning jeg begynte på og hvilket arbeidsmarked denne utdanningen rettet seg ...
    • Musikklærerstudenters profesjonsutvikling i OASE. Et samarbeidsprosjekt mellom grunnskole og kulturskole om lokal forankring av Den kulturelle skolesekken 

      Kalsnes, Signe (NMH-publikasjoner;2012:7, Chapter; Peer reviewed, 2012)
      Den kulturelle skolesekken (DKS) gir muligheter for tettere sammenkobling mellom utøvende og pedagogisk virksomhet i stillingen som kulturskolelærer, der lærerens utøvende kompetanse kan ivaretas på ulike måter – gjennom ...
    • Et musikkoncepts betydning og effekt. For generel velbefindende og helsefremme for børn med kræft i kemoterapi 

      Sanfi, Ilan (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;5, Chapter; Peer reviewed, 2012)
      This text consists of an extract of my master´s thesis (Sanfi, 2007). It discusses a music concept, which is designed to meet bodily and psychosocial needs of children with cancer when receiving chemotherapy. The theory ...
    • Musikkpedagogen Even Ruud 

      Krüger, Viggo (NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      Denne teksten ser nærmere på feltet musikkterapi i barn og unges oppvekst. Jeg vil spesielt se nærmere på perspektivet som omhandler teorier om sammenhenger mellom musikk og identitet. Tanken om at musikk kan være lydsporet ...
    • Musikkteater som barneverntiltak. Identitet, fritid og kvalifisering til videre deltagelse 

      Strandbu, Astrid; Krüger, Viggo; Lorentzen, Morten (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Chapter; Peer reviewed, 2016)
      Denne teksten bygger på nærmere 15 års erfaring med ledelse av et musikkteater for ungdom under barnevernets omsorg. Det empiriske datamaterialet er intervjuer med ungdom som har deltatt samt observasjoner fra øvinger og ...
    • «Musikkterapedikk» – Barnehagefeltet og humanistiske handlemuligheter i musikkpedagogikk 

      Vist, Torill (NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      Denne teksten er en essayistisk drøfting av noen teoretiske elementer i grenselandet mellom musikkpedagogikk og musikkterapi (derav ‘musikkterapedikk’). Sett fra undertegnedes ståsted i barnehagelærerutdanningen, er ønsket ...
    • Musikkterapeut på en sykehusavdeling for barn : helsefremmende arbeid for både pasient og miljø 

      Ærø, Stine Camilla Blichfelt; Aasgaard, Trygve (NMH-publikasjoner;2011:3, Chapter; Peer reviewed, 2011)
      I året 2010 kunne vi feire 15 års jubileum for et kontinuerlig musikkterapeutisk nærvær ved Barneklinikken ved Oslo universitessykehus – Rikshospitalet. Denne artikkelen beskriver musikkterapeutenes arbeidsoppgaver på ...
    • Musikkterapeuten som veileder for annet fagpersonale 

      Sæther, Rigmor (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      Som praktiserende musikkterapeut på 1980 og -90 tallet opplevde jeg som mange andre yrkesutøvere det Skagen (2004) kaller en storstilt veiledningsekspansjon innen yrkeslivet. Veiledning av annet fagpersonale ble etter hvert ...