• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Norges musikkhøgskole
  • Artikler og bokkapitler
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Norges musikkhøgskole
  • Artikler og bokkapitler
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Musikk som ressurs for ungdommers livslange læringsbehov – et tverrfaglig eksempel fra skolen og barnevernets praksis

Krüger, Viggo
Chapter, Peer reviewed
Thumbnail
Åpne
Kapittel i bok (279.5Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2445642
Utgivelsesdato
2016
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Artikler og bokkapitler [390]
Originalversjon
I: I transitt – mellom til og fra. Om musikk og deltagelse i barnevern, s. 63-80  
Sammendrag
Teksten handler om hvordan musikkdeltakelse i form av et tilpasset skoletilbud for ungdom under omsorg av barnevernet kan brukes til å støtte ulike former for læring. Utgangspunktet for teksten er erfaringer hentet fra egen praksis som musikkterapeut innenfor skole og barnevern de siste 15 årene. I teksten tar jeg utgangspunkt i OECDs måter å definere livslang læring. Livslang læring favner ulike former som læring, henholdsvis formell, uformell og ikke-formell læring. Betydningen av å satse på et livslangt læringsperspektiv finner vi innenfor barnevernsforskningen. En av de største utfordringer barnevernets brukere står overfor er risikoen for å bli marginalisert og dermed stå utenfor tilbud om skole og utdanning. Jeg belyser den teoretiske diskusjonen med en casefortelling. I casefortellingen retter jeg fokus mot en læringsprosess der en elev, heretter kalt Tonje, deltar i musikkaktiviteter i skolens regi. Utviklingen som beskrives forstås som en autentisk lærings- og utviklingsprosess der både Tonje og musikkterapeuten blir satt på prøve for å løse utfordringer som oppstår. Følgende problemstilling reises: Hvordan kan musikk forstås som et verktøy for å fremme læring i overganger mellom fritid og skole?

Nøkkelord: Skole, barnevern, læring, livslang læring, uformell læring, musikkterapi,

musikk, fritid, deltakelse
Utgiver
Norges musikkhøgskole ; Senter for forskning i musikk og helse (CREMAH)
Serie
Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9
NMH-publikasjoner;2016:4

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit