dc.contributor.author | Krüger, Viggo | |
dc.date.accessioned | 2017-06-10T09:26:50Z | |
dc.date.available | 2017-06-10T09:26:50Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | I: I transitt – mellom til og fra. Om musikk og deltagelse i barnevern, s. 63-80 | nb_NO |
dc.identifier.isbn | 978-82-7853-217-1 | |
dc.identifier.issn | 1893-3580 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2445642 | |
dc.description.abstract | Teksten handler om hvordan musikkdeltakelse i form av et tilpasset skoletilbud for ungdom under omsorg av barnevernet kan brukes til å støtte ulike former for læring. Utgangspunktet for teksten er erfaringer hentet fra egen praksis som musikkterapeut innenfor skole og barnevern de siste 15 årene. I teksten tar jeg utgangspunkt i OECDs måter å definere livslang læring. Livslang læring favner ulike former som læring, henholdsvis formell, uformell og ikke-formell læring. Betydningen av å satse på et livslangt læringsperspektiv finner vi innenfor barnevernsforskningen. En av de største utfordringer barnevernets brukere står overfor er risikoen for å bli marginalisert og dermed stå utenfor tilbud om skole og utdanning. Jeg belyser den teoretiske diskusjonen med en casefortelling. I casefortellingen retter jeg fokus mot en læringsprosess der en elev, heretter kalt Tonje, deltar i musikkaktiviteter i skolens regi. Utviklingen som beskrives forstås som en autentisk lærings- og utviklingsprosess der både Tonje og musikkterapeuten blir satt på prøve for å løse utfordringer som oppstår. Følgende problemstilling reises: Hvordan kan musikk forstås som et verktøy for å fremme læring i overganger mellom fritid og skole?
Nøkkelord: Skole, barnevern, læring, livslang læring, uformell læring, musikkterapi,
musikk, fritid, deltakelse | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Norges musikkhøgskole ; Senter for forskning i musikk og helse (CREMAH) | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9 | |
dc.relation.ispartofseries | NMH-publikasjoner;2016:4 | |
dc.subject | skole | nb_NO |
dc.subject | barnevern | nb_NO |
dc.subject | læring | nb_NO |
dc.subject | livslang læring | nb_NO |
dc.subject | uformell læring | nb_NO |
dc.subject | musikkterapi | nb_NO |
dc.subject | musikk | nb_NO |
dc.subject | fritid | nb_NO |
dc.subject | deltakelse | nb_NO |
dc.title | Musikk som ressurs for ungdommers livslange læringsbehov – et tverrfaglig eksempel fra skolen og barnevernets praksis | nb_NO |
dc.type | Chapter | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkterapi: 113 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | S. 63-80 | nb_NO |