• Musikkterapeutene som profesjonsgruppe i Norge 

      Hodne, Ingrid Humstad (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      Høsten 2006 ble det foretatt en spørreundersøkelse av musikkterapeuter som er utdannet og jobber i Norge. Undersøkelsen la grunnlaget for min masteroppgave som ble ferdigstilt våren 2007 (Hodne 2007). Formålet bak ...
    • Musikkterapeutisk rådgivning i et statlig kompetansesenter 

      Frisk, Rita Strand (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      Jeg vil i denne teksten fokusere på musikkterapeuten i rollen som rådgiver og redegjøre for en musikkterapeutisk rådgivningsform, som utviklet seg på bakgrunn av erfaringer som rådgiver ved Torshov kompetansesenter i ...
    • Musikkterapi : et relasjonelt perspektiv 

      Trondalen, Gro (NMH-publikasjoner;2008:3, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      Denne teksten fokuserer et relasjonelt perspektiv, og søker å utforske en slik teoretisk ramme i møte med musikkterapeutiske prosesser. 2 Det relasjonelle synet som presenteres i denne teksten er inspirert av fenomenologisk ...
    • Musikkterapi for å skape samanheng i fosterbarn sine nettverk 

      Mandal, Ane Bergset; Bergset, Liv-Jorun (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Chapter; Peer reviewed, 2016)
      I denne teksten vil vi beskrive erfaringar frå musikkterapi som ein integrert del av eit oppfølgingstilbod for barn og unge i fosterheim. Mange ungdomar som bur i fosterfamilie kan oppleve å ha eit fragmentert nettverk. ...
    • Musikkterapi i praksis, praksis i musikkterapi : om praksislærerens rolle i musikkterapistudiet 

      Arnesen, Merete Tobiassen (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      I dette kapitlet setter jeg fokus på praksisundervisningen i musikkterapistudiet. Det handler først om hva det er man lærer i faget praksis, som ofte betegnes som musikkterapeutens ”hovedinstrument”. Deretter sier jeg noe ...
    • Musikkterapi i tilstøtende praksis 

      Holten, Sissel (NMH-publikasjoner;2008:3, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      Den musikkterapiutdanningen jeg fikk hos Paul Nordoff og Clive Robbins i 1974 har bidratt til å vekke interesse og forståelse for de grunnleggende elementene i mellommenneskelig kommunikasjon. I løpet av min snart 40 år ...
    • Musikkterapi innenfor en familieterapeutisk ramme 

      Torbergsen, Trine (NMH-publikasjoner;2009:5, Chapter; Peer reviewed, 2009)
      Jeg vil med følgende fortellinger vise noen eksempler fra min praksis som musikkterapeut innenfor familieterapien. Jeg jobber på en familieenhet, der vi får henvist familier med ulike typer samspillproblemer. Disse ...
    • Musikkterapi og like handlemuligheter. Med rettighetsperspektiv på agendaen 

      Rolvsjord, Randi (NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      I denne teksten tar jeg utgangspunkt i Ruuds definisjon av musikkterapi. Jeg utdyper betydningen av rettighetsperspektivet som jeg mener er implisitt, og drøfter rettighetsproblematikk som denne definisjonen aktualiserer. ...
    • Musikkterapi som anerkjennelse. En mor-barn gruppe innenfor rammen av barnevernet 

      Trondalen, Gro (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;9, Chapter; Peer reviewed, 2016)
      Denne teksten presenterer et musikkterapiprosjekt ved et mødrehjem innenfor rammen av barnevernet. Mødre og barn (2–4 år) deltok i en musikkterapigruppe i 4 måneder. Målet for prosjektet var å prøve ut musikk som virkemiddel ...
    • Musikkterapi som gruppetilbud for ungdom 

      Stene, Ingvild (NMH-publikasjoner;2009:5, Chapter; Peer reviewed, 2009)
      I denne artikkelen tar jeg sikte på å beskrive et musikkterapiprosjekt hvor det ble arbeidet med en gruppe ungdommer i alderen 16-18 år. Prosjektet er gjennomført ved en barne- og ungdomspsykiatrisk avdeling. Det er tradisjon ...
    • Musikkterapi som hjelp til selvhjelp i kontekst av barnevernsarbeid 

      Krüger, Viggo (NMH-publikasjoner;2009:5, Chapter; Peer reviewed, 2009)
      Utgangspunktet for denne artikkelen er erfaringer som stammer fra en gjennomført musikkterapivirksomhet i kontekst av en barnevernsinstitusjon. De erfaringene som hovedsakelig skal deles her handler om hvordan unge ...
    • Musikkterapi som integrert del av standard behandling i psykisk helsevern 

      Solli, Hans Petter (NMH-publikasjoner;2009:5, Chapter; Peer reviewed, 2009)
      I denne teksten vil jeg se nærmere på hvordan musikkterapi kan integreres som en del av standard behandling i psykisk helsevern. Jeg vil gjøre dette ved først å skissere utviklingen innen psykisk helsearbeid de siste ...
    • Musikkterapi som kjær-leik : eit karnevalsk skråblikk på forholdet mellom fenomen som leik og musikkterapeutisk improvisasjon 

      Stensæth, Karette (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      Denne teksten er ei grunnlagsfilosofisk drøfting som har som mål å avtyde mi kjensle av slektskap mellom leiken og musikkterapeutisk improvisasjon, ei kjensle som har vakse fram på to måtar: Den eine har med min erfaringsbakgrunn ...
    • Musikkterapi som læring i praksisfellesskap : en fortelling om et rockeband 

      Krüger, Viggo (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      Den herværende teksten er basert på tre års arbeid som musikkterapeut sammen med en ungdom ved en ungdomskole. Det spesielle med hendelsene, som var grunnlaget for denne teksten var at rammene for spesialundervisningen som ...
    • Musikkterapien møter Marte Meo-metoden 

      Isene, Ingun (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      Etter å ha jobbet som musikkterapeut i forhold til barn og unge med spesielle behov fra slutten av 80- til midten av 90- årene, skiftet også jeg rolle og funksjon fra å jobbe direkte med elever/klienter, til å være veileder ...
    • Musikkterapiforskning : mellom praksis og akademia 

      Stige, Brynjulf (Skriftserie fra Senter for musikk og helse;1, Chapter; Peer reviewed, 2008)
      Medan den amerikanske musikkterapiforskaren Ken Aigen (1991) har argumentert for metaforar som “indigenous theory” og “indigenous research paradigm”, utifrå eit fokus på musikkterapien sine røter i klinisk praksis, vil ...
    • Musikkundervisning som de gode intensjoners tyranni? 

      Dyndahl, Petter; Nielsen, Siw Graabræk (NMH-publikasjoner;2017:4, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      Denne teksten tar utgangspunkt i det Even Ruud har skrevet om henholdsvis øving og identitet, noe som viser at han alltid har ansett musikk for å være et svært betydningsfullt anliggende for individ, samfunn og kultur. I ...
    • Musiklærerkompetence mellem teori og praksis 

      Holst, Finn (NMH-publikasjoner;2011:2, Chapter; Peer reviewed, 2011)
      Establishing coherence between general pedagogics, subject matter and teaching practice is a well-known and recognized problem in Danish teacher education. The question raised is the relation between theory and practice ...
    • Musiklærerkompetencer i et relationsfelt mellem pædagogik og fag 

      Holst, Finn (NMH-publikasjoner;2009, nr 8, Chapter; Peer reviewed, 2009)
      Establishing coherence between general pedagogics, subject matter and teaching practice is a well-known and recognized problem in Danish teacher education. The question raised is how music teacher competences are constituted ...
    • Musiklærerkompetencer mellem uddannelse til og udøvelse af musikundervisning 

      Holst, Finn (NMH-publikasjoner;2012:2, Chapter; Peer reviewed, 2012)
      Establishing coherence between general pedagogics, subject matter and teaching practice is a well-known and recognized problem in Danish teacher education. I investigate this through three analytical dimensions: 1) music ...