• The development of form-awareness by means of aural sonology 

      Hlavaty, Miriam M. M. (Master thesis, 2009)
      In this Master thesis I wish to examine the benefit that performance students and musicians can have from the ability to use aural sonological analysis as an aid in the approach and presentation of contemporary music to ...
    • Musikkverket som gestalt og hendelse : mellom verk og improvisasjon 

      Smørdal, Jan Martin (Norges musikkhøgskole. Hovedoppgave. Utøving med fordypningsemne;2006, Master thesis, 2006)
      "Hva gjør et verk til et verk? Er det en vesensforskjell på improvisert musikk og notert musikk? Har tilstedeværelse i spillet, eller selve utøveren noe med verkgestalten å gjøre? Gjennom Martin Heideggers kunstfilosofi, ...
    • Tonalitet som formmarkør i fritonal komponering 

      Vogt, Herman (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Komposisjon;2018, Master thesis, 2018)
      Det er musikalsk form som vil være mitt hovedfokus, men med en vinkling sett i lys av tonalitet og eventuelt fravær av tonalitet. I grunn ligger en tanke om at tonalitet kan spille inn på musikalsk form på ulike vis. I min ...