Blar i Masteroppgaver på tittel
Viser treff 192-211 av 283
-
Musikkterapi versus musikkpedagogikk i et musikkteknologisk undervisningsprosjekt
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2011, Master thesis, 2011-10-12)Fordi jeg selv er utdannet både som musikkpedagog og musikkterapeut, har det alltid vært relevant for meg å se nærmere på forholdet mellom musikkterapi og musikkpedagogikk. Ikke bare har musikkterapi de siste årene utviklet ... -
Musikkterapi, medfødt døvblindhet og APD. En kvalitativ casestudie av musikkterapien med en elev med medfødt døvblindhet og Auditory Processing Disorder
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2021, Master thesis, 2021)Sammendrag - Denne masteroppgaven tar for seg temaet musikkterapi med barn som har medfødt døvblindhet hvor Auditory Processing Disorder (APD) er en del av det kombinerte sansetapet. Jeg stiller følgende problemstilling: ... -
Musikkterapiens muligheter i det kognitive arbeidet i pedriatri. En kvalitativ studie om musikkterapiens muligheter for barn og unge med kognitive utfordringer i kreftbehandling
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2023, Master thesis, 2023)Sammendrag - Denne masteroppgaven undersøker musikkterapiens relevans og virkning i kognitiv trening hos barn og unge i kreftbehandling. Formålet med studie er å få mer kunnskap og forståelse over hvor sentralt arbeidet ... -
Musikkterapigruppe i poliklinikk i DPS. En mixed method studie
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2022, Master thesis, 2022)Denne studien utforsker temaet musikkterapigruppe i psykisk helsevern. Forskningen er gjennomført i forbindelse med egenpraksis ved en poliklinikk i et DPS. Her beskriver tre voksne deltakere egne opplevelser av deltakelse ... -
Musikkterapistudenten i prosess. En kvalitativ studie med fokus på studentens egne erfaringer med å lede en samspillsgruppe på en spesialskole
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2017, Master thesis, 2017)SUMMARY --- This master thesis describes a music therapy student’s own experiences in leading a music group on a special needs school. The study focuses on the processes that the student goes through in order to meet ... -
Musikkverket som gestalt og hendelse : mellom verk og improvisasjon
(Norges musikkhøgskole. Hovedoppgave. Utøving med fordypningsemne;2006, Master thesis, 2006)"Hva gjør et verk til et verk? Er det en vesensforskjell på improvisert musikk og notert musikk? Har tilstedeværelse i spillet, eller selve utøveren noe med verkgestalten å gjøre? Gjennom Martin Heideggers kunstfilosofi, ... -
«Nå må vi prioritere». Kontaktformidling og henvisning til musikkterapi innen psykisk helse og rus, en mixed methods studie
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2023, Master thesis, 2023)Sammendrag - Det er lovfestet rett til lik tilgang til nødvendige helsetjenester fra det norske offentlige helsevesen. I helse- og omsorgstjenesten skjer prioritering av helsehjelp på organisatorisk- og individuelt nivå. ... -
«Når det skjer, så skjer det». En kvalitativ intervjuundersøkelse om tre musikkterapeuters arbeidshverdag i lavterskeltilbud innen rus og psykisk helsevern
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2023, Master thesis, 2023)Sammendrag - Denne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse som søker å utforske hvordan musikkterapeuter som jobber i lavterskeltilbud innen rus og psykisk helsevern. For å undersøke dette temaet har det blitt ... -
Når livhistorier blir musikalske narrativ. Ein intervjustudie om låtskriving i musikkterapi i rammene av psykisk helsearbeid
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2021, Master thesis, 2021)SAMANDRAG - Denne masteroppgåva tek føre seg låtskriving i musikkterapi i rammene av psykisk helsearbeid. Studien har ei kvalitativ, hermeneutisk tilnærming. Tematisk analyse av datamaterialet blei nytta for å svare på ... -
Neoklassisisme og modernisme i norsk etterkrigsmusikk _ en fordypning i verk av Edvard Fliflet Bræin og Egil Hovland
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2012, Master thesis, 2012-12-13)Denne masteroppgaven tar sikte på å belyse norsk klassisk musikk. I Norge var 1950–60-årene viktige år for utviklingen i norsk musikkliv, selv om mye av den musikken som da ble skapt, er glemt og i liten grad blir fremført ... -
”Nerven” i musikkterapeutisk improvisasjon : en utforskende teoretisk studie
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2011, Master thesis, 2011-10-12)Denne studien ble til på bakgrunn av at jeg ble oppmerksom på et fenomen som i særlig grad berørte meg i musikkterapeutisk praksis. Jeg valgte å kalle fenomenet ”nerven” i musikkterapeutisk improvisasjon, og denne studien ... -
"Nesten litt sånn uåpnet skattekiste." Brukeres opplevelse av musikkterapi som oppsøkende behandling innen kommunalt psykisk helsearbeid
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2020, Master thesis, 2020)Sammendrag - Denne masteroppgaven utforsker hvordan brukere som bor i bofellesskap innen psykisk helse, opplever musikkterapi som oppsøkende tilbud. Brukerne er sju voksne mennesker i alderen 35- 65 år med ulike psykiske ... -
A new circle of modes. Revisiting the concept of diatonicism
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Komposisjon;2020, Master thesis, 2020)Introduction - It is no accident that, amid the multitude of scales that can be extracted from the 12- tone equal temperament (2048, according to Keith;1 1490, according to Zeitler),2 one in particular has dictated the ... -
Nye muligheter. En eksplorativ studie av deltakeres opplevelse i musikkterapigruppe innen rusbehandling
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2013, Master thesis, 2014-09-01)This study explores music therapy in addiction treatment. The research was done in relation to a master’s project that established a music therapy program at a residential rehabilitation center, which relates to the concept ... -
"Og så skal det være god musikk". En diskursanalyse om skolekorpsdirigenter og noteforlag sine oppfattelser av "et godt skolekorpsrepertoar"
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2020, Master thesis, 2020)Sammendrag - Denne oppgaven har fokus på repertoaret i norske skolekorps. Bak en konsert står det ofte en dirigent som har valgt ut musikken som spilles, men hvilke valg tar en dirigent når det jobbes med repertoar? Hvem ... -
«Og vi er helt overbevist om at det er helse i hver sang». En intervjustudie om kordeltakelse i et helsefremmende perspektiv
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2023, Master thesis, 2023)Sammendrag - Denne masteroppgaven dreier seg om kordeltakelse for seniorer og utforsker hvordan seniorer som synger i kor beskriver opplevelser knyttet til egen kordeltakelse. Studien er utformet som en kvalitativ ... -
Oppfattet kvalitet i skolekorps i Telemark
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2013, Master thesis, 2014-10-08)Abstract. - In the April 2013 a questionnaire was conducted among school band musicians in Telemark county (Norway). The main goal of the stydy was to evaluate how the perceived quality in school band drive musicians’ ... -
Opplevelsen av flyt sett i et helseperspektiv. En kvalitativ intervjuundersøkelse med deltagere på Taketina-rytmekurs
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2013, Master thesis, 2013-08-29)This thesis focus attention to the phenomenon of flow, examining wether the experience of flow may have health benefits for participants at a Taketina rhythm course. Theoretical aspects emphasized are related to ... -
Opplæring i barnekor med kirken som læringsarena. Trosopplæring i et dannelsesperspektiv
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Kirkemusikk;2019, Master thesis, 2019)Denne oppgaven omhandler hvordan barnekorarbeidet i Den norske kirke kan være et bidrag i kulturell dannelse og også et bidrag i kirkens satsning på trosopplæring. Det mangler studier som ser på dannelses- og trosopplæri ... -
Oppskrift på fem høns
(Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Komposisjon;2022, Master thesis, 2022)Målet med prosjektet har vært å skape og ta i bruk en metode for komponering av musikk, hvor musikken har en tydelig musikalsk identitet. Metoden er basert på mine egne erfaringer som komponist og er i utgangspunktet tenkt ...