dc.contributor.author | Schüren, Imke Wilhelmine | |
dc.date.accessioned | 2011-10-11T09:27:13Z | |
dc.date.available | 2011-10-11T09:27:13Z | |
dc.date.issued | 2011-10-12 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/172514 | |
dc.description | Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk | en_US |
dc.description.abstract | Jeg er selv organist og improviserer i forbindelse med gudstjenester. Jeg opplever i denne sammenheng det å lære å improvisere som en uavsluttet prosess; en kontinuerlig utvikling som ideelt sett fortsetter gjennom hele yrkeslivet, med organisten som sin egen lærer.
Jeg er også musikkpedagog og ut fra dette perspektiv er jeg interessert i spørsmål omkring tilrettelegging av undervisning i improvisasjon slik at dette støtter både læring og kreativitetsutvikling. Ved å forske på undervisning i orgelimprovisasjon i kirkemusikkutdanningen ønsker jeg å knytte sammen begge interesser og håper å kunne dra nytte av erfaringene mine i begge fagfelt.
Forskningstemaet mitt er undervisning i orgelimprovisasjon, med en spesiell interesse for læreres erfaringer med en undervisning som prøver å ivareta både læring av konvensjonene som tilhører improvisasjonsstilen og rom til utvikling av kreativitet. Lærerens oppfattninger av faget og utfordringene i faget, lærernes fagsyn (Hanken&Johansen 2003), påvirker valg av innhold og metodene for undervisningen. I orgelimprovisasjonsundervisningen vil lærernes oppfatninger påvirke hvilke oppgaver blir gitt av lærerne og hva lærerne legger vekt på i sine tilbakemeldinger. Ved læring og kreativitetsutvikling er oppgavestillingen og tilbakemeldinger viktige faktorer (Hallam 2006). Jeg mener derfor at det er interessant å spørre lærerne i faget hva de opplever som utfordringer i faget og hvilke erfaringer de har gjort med disse utfordringer i undervisningen. Jeg har valgt derfor som hovedproblemstilling:
Hva oppfatter lærere som sentrale utfordringer i undervisningen i orgelimprovisasjon? Hva sier lærerne om tilretteleggingen av undervisningen i forhold til disse utfordringer? Å arbeide for å nå målene som er satt opp i studieplanen, oppfatter jeg som en sentral utfordring i undervisningen. Målene er slik at utfordringen gjelder læringsprosesser: Å tilegne seg innsikt i klassiske formtyper; og kreativitetsutvikling: Å utvikle evnen til musikalsk fantasi og kreativitet og å utvikle et personlig musikalsk språk. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Norges musikkhøgskole | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2010 | |
dc.subject | orgel | en_US |
dc.subject | improvisasjon | en_US |
dc.subject | improvisasjonsundervisning | en_US |
dc.title | Å bygge en basis : utfordringer i orgelimprovisasjonsundervisning | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Humanities: 000::Musicology: 110::Music pedagogics: 114 | en_US |
dc.source.pagenumber | 100 s. | en_US |