Hvordan opplever elever på videregående musikklinje hørelærefaget, sett i lys av kognitive motivasjonsteorier og prestasjonsangst? En kvantitativ undersøkelse av hørelærefaget, med fokus på kjønnsforskjeller
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/172520Utgivelsesdato
2011-03-16Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Masteroppgaver [284]
Sammendrag
Jeg har lenge visst at jeg hadde lyst til å undervise i musikkteoretiske fag, deriblant hørelære. Derfor har jeg vært ekstra oppmerksom på hvordan undervisningen har foregått når jeg selv har vært elev. På denne måten har min egen erfaring som elev hatt betydning for hvordan jeg selv ønsker å undervise i faget. En av de tingene som jeg har lagt merke til, er at det svært ofte blir snakk om prestasjonsangst i tilknytning til hørelærefaget. Prestasjonsangst oppstår ikke i et vakuum, og derfor var jeg også interessert i å undersøke andre fenomener som kunne ha sammenheng med prestasjonsangst. Med bakgrunn i pedagogisk teori som jeg hadde lært om i bachelorgraden ved NMH, mente jeg at teorier om attribusjon, mestringsforventninger og selvoppfatning kunne være interessant i denne sammenhengen. Etter at jeg hadde begynt å lese litteratur i forbindelse med masteroppgaven, så jeg at oppgavens verdi også kunne være aktuell å inkludere for å forklare elevens motivasjon. - - - Hovedproblemstillingen ser slik ut: Hvordan opplever elever på videregående musikklinje hørelærefaget, sett i lys av kognitive motivasjonsteorier og prestasjonsangst? --Jeg vil også kommentere masteroppgavens undertittel fordi dette fører oss videre til delproblemstillingen. I undertittelen kommer det fram at undersøkelsen har fokus på kjønnsforskjeller. Grunnen til at dette fokuset kom inn i bildet, henger sammen med interessante funn i mitt datamateriale. Det viste seg at kjønn viste nokså tydelige tendenser, og dette fanget min oppmerksomhet. Derfor kom jeg fram til følgende delproblemstilling: Er det kjønnsforskjeller i opplevelsen av hørelærefaget?
Beskrivelse
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk