dc.contributor.author | Varkøy, Peder | |
dc.date.accessioned | 2016-04-28T08:01:25Z | |
dc.date.available | 2016-04-28T08:01:25Z | |
dc.date.issued | 2016-04-28 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2387728 | |
dc.description | Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori | nb_NO |
dc.description.abstract | Norsk sammendrag: --
I min masteroppgave ved Norges musikkhøgskole diskuterer jeg modernistisk orgelimprovisasjon som element i katolsk liturgi. Under dette temaet ligger spørsmål rundt de forskjellige rollene organisten må kombinere i møtet mellom orgelimprovisasjonens estetiske tradisjon, den teologiske lovgivningen og tenkningen rundt den liturgiske musikken, og menighetens musikk- og liturgiforståelse, samt det kunstneriske, teologiske og kommunikative ansvaret som ligger på organistens skuldre i dette møtet. I forbindelse med hovedtemaet synes jeg det derfor er nødvendig å presentere og analysere en del emner knyttet til særlig de to første rollene – den estetiske tradisjonen organisten er en del av og det teologiske aspektet ved orgelimprovisasjon som liturgisk musikk. Her blir dagens orgelimprovisasjonspraksis, orgelimprovisasjonens historie og improvisasjon som musikalsk fenomen sentralt. I tillegg blir dagens liturgiske praksis, den liturgiske lovgivningen og dens historie, samt katolsk-liturgisk tenkning viktige faktorer. Gjennom presentasjon, analyse og diskusjon av disse to grunnleggende sidene ved liturgisk orgelimprovisasjon, vil man forhåpentligvis nærme seg et svar på hvordan man som organist kan forholde seg til sin tredje rolle – hvordan få orgelimprovisasjoner som liturgisk musikk til å kommunisere med menigheten, slik at de treffer menighetens forståelse av liturgisk musikk, og eventuelt hvordan videreutvikle menighetens ideer om hva liturgisk musikk kan være. Ut i fra dette kom jeg fram til en hovedproblemstilling som lyder: Hvordan kan en orgelimprovisasjon med modernistiske musikalske trekk både forholde seg til sin estetiske tradisjon og til den katolske liturgiske tenkningen, og hvordan kan organisten kombinere rollene som kunstner, teolog og formidler? | nb_NO |
dc.description.abstract | English abstract: --
The discussion about modernistic organ improvisation as an element in catholic liturgy is the main theme in my master thesis at the Norwegian Academy of Music. To this main theme lies questions on the subject of the different roles the organist has to combine in the meeting between the organ improvisation’s aesthetic tradition, the theological legislation and the thinking concerning the liturgical music, and the congregation’s understanding of music and liturgy, as well as the artistic, theological and communicative responsibility which lies on the organist’s shoulders within this meeting. My main research question is: How can an improvisation with modernistic musical features both relate to its aesthetic tradition and to the catholic liturgical thinking, and how can an organist combine the roles as artist, theologian and communicator? | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2015 | |
dc.subject | liturgi | nb_NO |
dc.subject | katolsk liturgi | nb_NO |
dc.subject | liturgisk musikk | nb_NO |
dc.subject | kirkemusikk | nb_NO |
dc.subject | den franske orgeltradisjon | nb_NO |
dc.subject | Artistide Cavaillé-Coll | nb_NO |
dc.subject | Olivier Messiaen | nb_NO |
dc.subject | Olivier Latry | nb_NO |
dc.subject | Notre-Dame de Paris | nb_NO |
dc.subject | den mystiske musikkdiskurs | nb_NO |
dc.subject | det andre vatikankonsil | nb_NO |
dc.subject | sacrosanctum concilium | nb_NO |
dc.subject | Pave Pius X | nb_NO |
dc.subject | den liturgiske bevegelse | nb_NO |
dc.subject | Ole Martin Stamnestrø | nb_NO |
dc.subject | Joseph Ratzinger | nb_NO |
dc.subject | Arnfinn Haram | nb_NO |
dc.subject | orgelimprovisasjon | |
dc.subject | fri improvisasjon | |
dc.subject | øyeblikksimprovisasjon | |
dc.title | Frihet og ansvar. En studie av modernistisk orgelimprovisasjon som element i katolsk liturgi | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Humanities: 000::Musicology: 110::Music theory: 112 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | viii, 102 s. | nb_NO |