dc.contributor.author | Holtan, Elise Marie Landsverk | |
dc.date.accessioned | 2017-11-30T11:04:17Z | |
dc.date.available | 2017-11-30T11:04:17Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2468619 | |
dc.description | Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi | nb_NO |
dc.description.abstract | Abstract ------- The subject for this master thesis is music therapy with multicultural people with dementia. My topic of research is: What kind of value could music therapy have in communication with multicultural people with dementia? The research for this study is completed as practice in a nursing home in the eastern part of Norway in the autumn of 2016. The research consisted of eight individual music therapy lessons with two multicultural people from different cultural backgrounds with dementia. The methods used in this master thesis are a qualitative and exploratory case study and participatory observations. The data material for this study are recordings of the music therapy lessons and conversations with the clients dependents before and after the music therapy project. In the analysis three units were discovered: communication, identity and relation. In the discussion part it was discovered that music therapy could be a starter for communication with multicultural people with dementia, and contribute to take care of the clients cultural and musical identity. | nb_NO |
dc.description.abstract | Masteroppgaven omhandler temaet musikkterapi med flerkulturelle personer med demens. Problemstillingen for oppgaven er: Hvilken verdi kan musikkterapi ha i kommunikasjonen med flerkulturelle personer med demens? Forskning til studien ble gjennomført som egenpraksis ved et sykehjem på Østlandet høsten 2016. I den forbindelse ble det gjennomført åtte individuelle musikkterapitimer med to flerkulturelle personer med demens med ulik kulturell bakgrunn. Anvendt metode er en kvalitativ og eksplorativ casestudie, samt deltagende observasjon. Datamaterialet består av lydopptak av musikkterapitimene, samt samtaler med pårørende i for- og etterkant av prosjektet. Resultatet av analysen er tre enheter: kommunikasjon, identitet og relasjon. Studien oppsummerer med at musikkterapi kan være en igangsetter for kommunikasjon med flerkulturelle personer med demens, og bidra til å ivareta deres kulturelle og musikalske identitet. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Norges musikkhøgskole | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2017 | |
dc.subject | music therapy | nb_NO |
dc.subject | multicultural | nb_NO |
dc.subject | dementia | nb_NO |
dc.subject | case study | nb_NO |
dc.subject | communication | nb_NO |
dc.subject | identity | nb_NO |
dc.subject | relation | nb_NO |
dc.subject | musikkterapi | nb_NO |
dc.subject | flerkulturelle | nb_NO |
dc.subject | demens | nb_NO |
dc.subject | casestudie | nb_NO |
dc.subject | kommunikasjon | nb_NO |
dc.subject | identitet | nb_NO |
dc.subject | relasjon | nb_NO |
dc.title | Musikkterapi i en flerkulturell eldreomsorg. En kvalitativ casestudie av musikkterapi med to flerkulturelle personer med demens. | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkterapi: 113 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | viii, 66 s. | nb_NO |