Sammendrag
Utdanningsforskning i musikk – didaktiske, sosiologiske og filosofiske perspektiver (Educational Research in Music: Perspectives from didaktik, sociology and philosophy) er første volum i en ny skriftserie fra Senter for utdanningsforskning i musikk (CERM) ved Norges musikkhøgskole.
Dette første volumet er et Festskrift til Geir Johansen som har vært en av lederne av CERM (Center for Educational Research in Music) fra opprettelsen i 2013. Festskriftet inneholder bidrag fra Geir Johansens kolleger og tidligere kolleger, stipendiater og samarbeidspartnere, innenfor de fagfeltene som han har hatt stor betydning for både i Norge og internasjonalt; særlig musikkdidaktikk og musikkpedagogisk sosiologi.
Beskrivelse
Innhold. - Forord. - Peer-reviewed articles: Music, society and education in times of complexity / Ruth Wright. - Internationalizing music education and the role of individual researchers / Alexandra Kertz-Welzel. - Music teacher identity and professionalism / Sven-Erik Holgersen. - Fenomenologisk Musikdidaktik – ett möjligt angreppssätt på vägen mot en jämställd och likvärdig ensembleundervisning på gymnasiets estetiska program? / Cecilia Ferm Almqvist. - La oss snakke om kvalitet / Øivind Varkøy. - Musikklæreridentitet på rømmen? / Sidsel Karlsen. - Musikkfaget i grunnskolen / Signe Kalsnes. - Hva er legitim forskning ved norske musikkonservatorier? / Siw Graabræk Nielsen, Petter Dyndahl, Sidsel Karlsen og Odd Skårberg. - Challenging Music Teacher Education in Norway: Popular Music and Music Teacher Education / Catharina Christophersen. - Den profesjonelle kulturskolelæreren i et sammensatt yrkesfelt / Inger Anne Westby. - Genres, values, and music pedagogy students identity formation as music teachers in spe / Guro Gravem Johansen. - Hva slags fag er musikk – i barnehagen? / Torill Vist. - Ulike musikkfag? Et kritisk blikk på en god, gammel musikkdidaktisk øvelse / John Vinge og Jon Helge Sætre. - A dear child has many names: an investigation of ‘aural training’ as a subject in specialist higher music education / Aslaug Louise Slette. - Masterutdanning i musikkpedagogikk: en personlig refleksjon om relevans og faglig utvikling / Brit Ågot Brøske. - Non peer-reviewed articles: Kunsten å skrive en lærebok / Ingrid Maria Hanken. - Sangfaget i folkeskolen i 1930-årene: Mislikt og stagnert / Harald Jørgensen. - Handlemuligheter og musikalsk aktørskap. Om å avgrense musikkterapi fra musikkpedagogikk / Even Ruud. - Ein ny læreplan sin framvekst og resepsjon / Magne I. Espeland. - Forfatterne
[Festskrift til Geir Johansen]