Musikeren i musikkterapeutrollen. En kvalitativ case-studie av Paul Nordoff og fire utvalgte musikkterapeutiske improvisasjoner
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2507879Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Masteroppgaver [283]
Sammendrag
Summary. -
This study examines how music therapists can use their musician skills in their music therapeutic work. The research question of this study is: How can music therapists use their musician skills in music therapeutic work?
This study is a case study of a qualitative character with a hermeneutical approach. To answer the research question I have looked at four choosen clinical improvisations with Paul Nordoff and his clients. There are two videorecordings and two audiorecordings, that have been transcribed in the form of music scores. The videorecordings have also been transcribed in form of text. The analysis resulted in four main categories: the improvisations structure, inspiration from different genre, improvisations form and the therapists role in the interaction. These have also their own subcategories. The findings are discussed in the light of theory about clinical improvisation, different music therapeutical approaches and interaction- and identitytheory.
Keywords: Paul Nordoff, identity, musician, music therapists roles, Creative Music Therapy, clinical improvisation, relation, interaction Sammendrag. -
Denne studien tar for seg hvordan musikkterapeuter kan bruke musikerferdighetene sine i musikkterapeutisk arbeid. Problemstillingen for studien er: På hvilke måter kan musikkterapeuter anvende sine musikerferdigheter i musikkterapeutisk arbeid?
Studien er en case-studie av kvalitativ art med en hermeneutisk tilnærming. For å svare på problemstillingen har jeg tatt for meg fire utvalgte kliniske improvisasjoner av Paul Nordoff og hans klienter. Dette er to videoopptak og to lydopptak. Disse har blitt transkribert i form av noter. Videoopptakene har også blitt transkribert i form av tekst. Analysen resulterte i fire hovedkategorier: improvisasjonens struktur, inspirasjon fra ulike stilarter, improvisasjonenes form og terapeutens rolle i samspillet. Disse har også fått egne underkategorier. Funnene drøftes i lys av teori om klinisk improvisasjons, ulike musikkterapeutiske tilnærminger samt interaksjon- og identitetsteori.
Nøkkelord: Paul Nordoff, identitet, musiker, musikkterapeutens roller, Creative Music Therapy, klinisk improvisasjon, relasjon, interaksjon
Beskrivelse
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi