Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGriffiths, Aleksandra S.
dc.date.accessioned2018-08-07T11:57:45Z
dc.date.available2018-08-07T11:57:45Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2507879
dc.descriptionNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapinb_NO
dc.description.abstractSummary. - This study examines how music therapists can use their musician skills in their music therapeutic work. The research question of this study is: How can music therapists use their musician skills in music therapeutic work? This study is a case study of a qualitative character with a hermeneutical approach. To answer the research question I have looked at four choosen clinical improvisations with Paul Nordoff and his clients. There are two videorecordings and two audiorecordings, that have been transcribed in the form of music scores. The videorecordings have also been transcribed in form of text. The analysis resulted in four main categories: the improvisations structure, inspiration from different genre, improvisations form and the therapists role in the interaction. These have also their own subcategories. The findings are discussed in the light of theory about clinical improvisation, different music therapeutical approaches and interaction- and identitytheory. Keywords: Paul Nordoff, identity, musician, music therapists roles, Creative Music Therapy, clinical improvisation, relation, interactionnb_NO
dc.description.abstractSammendrag. - Denne studien tar for seg hvordan musikkterapeuter kan bruke musikerferdighetene sine i musikkterapeutisk arbeid. Problemstillingen for studien er: På hvilke måter kan musikkterapeuter anvende sine musikerferdigheter i musikkterapeutisk arbeid? Studien er en case-studie av kvalitativ art med en hermeneutisk tilnærming. For å svare på problemstillingen har jeg tatt for meg fire utvalgte kliniske improvisasjoner av Paul Nordoff og hans klienter. Dette er to videoopptak og to lydopptak. Disse har blitt transkribert i form av noter. Videoopptakene har også blitt transkribert i form av tekst. Analysen resulterte i fire hovedkategorier: improvisasjonens struktur, inspirasjon fra ulike stilarter, improvisasjonenes form og terapeutens rolle i samspillet. Disse har også fått egne underkategorier. Funnene drøftes i lys av teori om klinisk improvisasjons, ulike musikkterapeutiske tilnærminger samt interaksjon- og identitetsteori. Nøkkelord: Paul Nordoff, identitet, musiker, musikkterapeutens roller, Creative Music Therapy, klinisk improvisasjon, relasjon, interaksjonnb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorges musikkhøgskolenb_NO
dc.relation.ispartofseriesNorges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2017
dc.subjectPaul Nordoffnb_NO
dc.subjectidentitetnb_NO
dc.subjectmusikernb_NO
dc.subjectmusikkterapeutens rollernb_NO
dc.subjectcreative music therapynb_NO
dc.subjectklinisk improvisasjonnb_NO
dc.subjectrelasjonnb_NO
dc.subjectinteraksjonnb_NO
dc.subjectidentitynb_NO
dc.subjectmusiciannb_NO
dc.subjectmusic therapists rolesnb_NO
dc.subjectclinical improvisationnb_NO
dc.subjectrelationnb_NO
dc.subjectinteractionnb_NO
dc.titleMusikeren i musikkterapeutrollen. En kvalitativ case-studie av Paul Nordoff og fire utvalgte musikkterapeutiske improvisasjonernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkterapi: 113nb_NO
dc.source.pagenumberix, 104 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Masteroppgaver [283]
    Masteroppgaver levert ved Norges musikkhøgskole

Vis enkel innførsel