"Harmonielehre". En belysning av Arnold Schönbergs teorier og pedagogikk fra et historisk og personlig ståsted
Abstract
Denne oppgaven belyser Arnold Schönbergs innovative teorier og pedagogikk gjennom hans hovedverk Harmonielehre (1911/1922). Ved gjennomgang av Schönbergs Harmonielehre problematiseres og utforskes flere konsepter med en rekke forskjellige innfallsvinkler. En historisk gjennomgang av harmonilærefaget er slik gjort som et grunnarbeid for sammenligning med Schönbergs teorier. Schönbergs senere publikasjoner vil også bli benyttet for å belyse enkelte problemer. Mine personlige erfaringer fra arbeidet med Schönbergs oppgaver vil også ha en sentral plass i gjennomgangen. Dette har som formål å tilgjengeligjøre dette verket for både historikere, teoretikere, pedagoger og nysgjerrige studenter. Det vil også utforskes hvordan Schönbergs metoder kan videreutvikles for å kunne benyttes i et moderne satslærefag. I denne prosessen er det blitt gjort en kort undersøkelse av den norske sastlæretradisjonens historie. Title in English: “Harmonielehre” Arnold Schoenberg’s pedagogical and theoretical ideas from a personal and historical perspective
This thesis explores Arnold Schoenberg’s innovative theoretical and pedagogical ideas through his most important book Harmonielehre (1911/1922). By working through his Harmonielehre several concepts will be discussed form different points of view. A historical survey of the theoretical subject “Harmony” will be used for comparison with Schoenberg’s ideas. Schoenberg’s later publications will also be used to elucidate certain problems. My personal experience working with Schoenberg’s exercises will also play an important role. The purpose of this task is to make this work more accessible for historians, theoreticians, pedagogues and curious students. The thesis will also explore how Schoenberg’s methods can be developed and applied to a modern course in music theory (satslære). In this process, a brief historical survey of the Norwegian practical music theory tradition has also been carried out.
Description
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori
Publisher
Norges musikkhøgskoleSeries
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2018Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Harmony in conservatoire education. A study in the history of music theory in Norway
Utne-Reitan, Bjørnar (NMH-publikasjoner;2022:5, Doctoral thesis, 2022)Abstract - The point of departure for this dissertation is one of the most fundamental questions in music theory education: Why do music performance students need to study music-theoretical disciplines such as harmony ... -
Hvis vi vinner får vi pizza! Ein kvalitativ studie om skulekorps og konkurransedeltaking.
Worren, Pål André Grimstad (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2020, Master thesis, 2020)Samandrag - Denne avhandlinga undersøkjer korleis bruk av korpskonkurranse som pedagogisk verkemiddel kan ha innverknad på eit skulekorps si utvikling. Hensikta har vore å setje søkelys på bruken av konkurranse i norske ... -
Vahad, tnen, tleti, arbaa! En studie om flerbruksarrangement i en flyktningleir.
Skrebergene, Simen (Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk;2020, Master thesis, 2020)Sammendrag - Denne masteroppgaven utforsker undervisningskonseptet flerbruksarrangement og hvordan dette brukes musikkaktiviteter i en flyktningleir. Flerbruksarrangement har blitt brukt som arbeidsform og videreutviklet ...