Smertesang. En studie i musikkterapi om kroniske smerter og intuitiv sang som opprettholder av helse
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2578288Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Masteroppgaver [283]
Sammendrag
Hele 30% av Norges befolkning lider av kroniske smerter. Til tross for at dette er en stor folkehelseutfordring finnes det lite forskning på dette feltet innen musikkterapi. Denne masteroppgaven utforsker erfaringene til deltakerne av musikkterapigruppen, Smertesang. Smertesanggruppen besto av seks personer med kroniske smerter og hadde åtte ukentlige samlinger over en to-måneders periode. Innholdet i samlingene besto hovedsakelig av musikkaktiviteter i form av intuitiv sang. I tillegg, oppsto samtale og refleksjoner rundt musikken, smerter og eksistensielle temaer. Studien har et kvalitativt, eksplorerende og fleksibelt forskningsdesign, med en hermeneutiskfenomenologisk tilnærming. Metodene for innsamling av data er deltakende observasjon og individuelle, semi-strukturerte intervjuer. Resultatene viser at gjennom musikkterapigruppen opplevde deltakerne pause fra smertetilstand og tanker. De opplevde også glede og mestring, empowerment, tilhørighet, og fikk nye perspektiver på seg selv og livet. Samtidig viser funnene at for denne gruppen er helse noe som må opprettholdes. Studien antyder at en aktiv musikkterapitilnærming i gruppe har potensiale til å skape og opprettholde helse for mennesker med kroniske smerter.
NØKKELORD: musikkterapigruppe, kroniske smerter, vokalimprovisasjon, helse, eksistensiell, kvalitativ forskning ABSTRACT -
As much as 30% of Norway’s population suffer from chronic pain. Even though this is a major public health challenge, little research has been done in this field within music therapy. This master’s thesis examines the experiences of the participants of the music therapy group, Smertesang. The Smertesang group had eight weekly sessions and consisted of six people with chronic pain. The content of the sessions consisted mainly of music activities in the form of intuitive vocalization. In addition, conversations and reflections arose about the music, pain and existential themes. The study has a qualitative, exploratory and flexible research design, with a hermeneuticphenomenological approach. The data collection methods used are participatory observation and individual, semi-structured interviews. The results reveal that through the music therapy group, the participants experienced a break from their pain and thoughts. They also experienced joy and mastery, empowerment, a sense of belonging, and acquired new perspectives on themselves and on life. At the same time, the findings show that, for this group, good health is something that must be maintained. The study suggests that an active music therapy approach within a group has the potential to create and maintain good health for people with chronic pain.
KEYWORD: music therapy group, chronic pain, vocalization, vocal improvisation, health, existential, qualitative research
Beskrivelse
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi