Høydeskrekk i rytmisk sangundervisning. En kvalitativ intervjuundersøkelse av hvordan sanglærere kan legge til rette for at elever utvikler mestringsforventninger knyttet til range med særlig fokus på høyde
Abstract
Sammendrag. -
Denne oppgavens problemstilling er ”Hvordan kan sanglærere innen rytmisk musikk legge til rette for at elever utvikler mestringsforventninger knyttet til range med særlig fokus på høyde?”. Jeg har brukt det semistrukturerte kvalitative intervjuet som primærmetode, og observasjon som supplerende metode. Utvalget av informanter består av 11 rytmisk utdannede sanglærere. Oppgavens teorigrunnlag består av blant annet Banduras (1997) teori om forventninger om mestring (self-efficacy) og Dwecks (2016) teori om mindsets. Sanglærernes svar diskuteres i lys av oppgavens teorigrunnlag. Viktige funn er at et godt tillitsforhold mellom lærer og elev må ligge til grunn for at eleven skal kunne utvikle sin range. Sanglærerne har erfart at dersom eleven opplever utfordringer knyttet til range, kan dette ha konsekvenser for hvilket repertoar eleven kan synge. Sanglærerne ser det som viktig at elevene erfarer mestring med range, noe lærerne kan legge til rette for ved å ta bevisste valg når det kommer til repertoar og tonearter. Resultatene viser også at uformelle læringsformer som improvisasjon og herming kan legge godt til rette for mestring av range. Abstract. -
The reasearch question of this master’s thesis is "How can vocal teachers in rhythmic music facilitate the development of students’ self-efficacy in relation to range with extra focus on high pitches?". The primary research method used is the semi-structured qualitative interview, with observation as a supplementary method. The selection of informants consists of 11 vocal teachers with rhythmic educational backrgound. The theory base consists of, among other things, Bandura's (1997) theory of self-efficacy and Dweck's (2016) theory of mindset. The teachers' responses are discussed in light of the thesis's theoretical basis. Some of the findings address that a good relationship of trust between the teacher and the student must be established as the basis for the students development of range. The vocal teachers have experienced that if a student struggle with challenges related to range, then these challenges may have further consequences for which repertoire the student is able to sing. The vocal teachers consider it important that the students experience mastery with range, which the teachers can facilitate by making conscious choices when it comes to repertoire and choice of key. The results also show that informal learning practices, such as improvisation, can facilitate mastery experiences with range.
Description
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkpedagogikk