dc.contributor.author | Oseland, Julia Løvdahl | |
dc.date.accessioned | 2019-10-15T14:12:32Z | |
dc.date.available | 2019-10-15T14:12:32Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2622392 | |
dc.description | Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi | nb_NO |
dc.description.abstract | Sammendrag. -
Denne studien undersøker hva et barnehagetilpasset musikktilbud kan tilby sett fra et helseperspektiv. I studien gjennomføres det musikksamlinger i en barnehage, og det anvendes deltagende observasjon, samt kvalitative forskningsintervju av deltagende barn og pedagoger. Resultatene av studien antyder at musikktilbudet kan være med på å bidra til at barn får oppleve glede og positive emosjoner, positive opplevelser knyttet til spill på instrumenter, og at musikktilbudet kan legge til rette for musikkopplevelser som både kan skape et høydepunkt i barnehagehverdagen og som kan tenkes å gi estetiske erfaringer. Resultatene peker også mot at musikktilbudet kan tilby kroppslig utfoldelse gjennom bevegelse og dynamiske uttrykk, og fellesskap gjennom delte opplevelser, musikklek og deltagelse i det som skapes felles. Studien redegjør for ulike vinklinger av helsebegrepet, og ved hjelp av teoretiske perspektiv utforskes det hvordan funnene kan forståes som helsefremmende gjennom å knytte dem til psykisk og mentalt velvære, kroppslig velvære og sosialt velvære, samt helse forstått som opplevelse, ressurs og prosess.
Nøkkelord: Barnehage, barn, musikktilbud, musikk, helse, helsemusisering, helsefremmende, velvære, estetisk, glede, kroppslighet, fellesskap | nb_NO |
dc.description.abstract | Musikkbaluba. A qualitative study of music activities in Kindergarten from a health perspective. -
Abstract -
This study researches what music activities adjusted to Kindergartens can offer, seen from a health perspective. The study is based on music gatherings in a Kindergarten, applying participant observation and qualitative research interviews with participating children and educators. The results from this study indicate that the music activities contribute to children experiencing joy and positive emotions, positive experiences tied to playing instruments, and that the activities facilitate music experiences, which can both create a highlight in the everyday life in Kindergartens and provide aesthetic experiences. The results also point to how music activities offer bodily expressions through movement and dynamic expressions, and community through shared experiences, musical play and participating in shared creation. The study outlines multiple approaches to health, and by using theoretical perspectives explores how the findings can be viewed as health promotion by making a link to mental, bodily and social wellbeing, as well as understood as experience, resource and process.
Keywords: Kindergarten, children, music activity, music, health, health musicing, health promotion, wellbeing, aestethic, joy, physicality, community | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Norges musikkhøgskole | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi;2019 | |
dc.subject | barnehage | nb_NO |
dc.subject | barn | nb_NO |
dc.subject | musikktilbud | nb_NO |
dc.subject | musikk | nb_NO |
dc.subject | helse | nb_NO |
dc.subject | helsemusisering | nb_NO |
dc.subject | helsefremmende | nb_NO |
dc.subject | velvære | nb_NO |
dc.subject | estetisk | nb_NO |
dc.subject | glede | nb_NO |
dc.subject | kroppslighet | nb_NO |
dc.subject | fellesskap | nb_NO |
dc.subject | kindergarten | nb_NO |
dc.subject | children | nb_NO |
dc.subject | music activity | nb_NO |
dc.subject | music | nb_NO |
dc.subject | health | nb_NO |
dc.subject | health musicing | nb_NO |
dc.subject | health promotion | nb_NO |
dc.subject | wellbeing | nb_NO |
dc.subject | aestethic | nb_NO |
dc.subject | joy | nb_NO |
dc.subject | physicality | nb_NO |
dc.subject | community | nb_NO |
dc.title | Musikkbaluba. En kvalitativ studie av musikkstund i barnehagen sett fra et helseperspektiv | nb_NO |
dc.title.alternative | Musikkbaluba – a qualitative study of music activities in Kindergarten from a health perspective | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkterapi: 113 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | ix, 82 s. | nb_NO |