• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges musikkhøgskole
  • Masteroppgaver
  • View Item
  •   Home
  • Norges musikkhøgskole
  • Masteroppgaver
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

The role of harmony and timbre in Maurice Ravel’s cycle Gaspard de la Nuit in relation to form

Tomić, Miljana
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Miljana Tomic Master thesis (3.328Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2687585
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteroppgaver [219]
Abstract
Abstract -

The thesis examines the issue of formal design in one of the most significant piano works by Maurice Ravel, Gaspard de la Nuit. Primarily, the study shows how harmony, timbre and formal design of the piece are interrelated. Formal analysis of Ravel’s works requires a specific approach since the role of harmony in Impressionism is more coloristic than kinetic. Additionally, timbre becomes an important structural marker which helps explaining the form. Methodically, the thesis is based on different types of analysis with the aim of exploring how harmony and timbre are co-constructive elements in the constitution of form. Ultimately, the thesis argues the necessity for an eclectic approach in explaining the structure of the piece. The analytical results should contribute to better understanding of the impressionistic music and stimulate further research among both researchers and performers.

Keywords: Maurice Ravel, Gaspard de la Nuit, piano music, impressionistic harmony, coloristic property of harmony, timbre, sonority, color, formal analysis, form-constituting.
 
Sammendrag - Oppgavens tittel: «Harmonikk og klang sine roller i forhold til form av Maurice Ravels syklus Gaspard de la Nuit» -

Masterarbeidet undersøker problemstillingen til formstruktur i et av de mest betydningsfulle klaververkene av Maurice Ravel, Gaspard de la Nuit. Studien viser først og fremst hvordan stykkets harmonikk, klang og formstruktur henger sammen. Formanalyse av Ravel sine verk krever en spesiell tilnærming siden rolle av harmonikk i impresjonismen er mer koloristisk enn kinetisk. I tillegg til det oppstår klang som en viktig strukturmarkør som er med på å forklare formen. Oppgaven er basert på forskjellige analysemetoder med målet om å utforske hvordan harmonikk og klang er samkonstruktive elementer i formdannelse. Til slutt viser oppgaven nødvendigheten av en eklektisk tilnærming for å forklare stykkets struktur. Analytiske resultater skal bidra til bedre forståelse av impresjonistisk musikk og stimulere til videre forskning blant både forskere og utøvere.
 
Description
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori - A thesis submitted to Music Theory Department at Norwegian Academy of Music in partial fulfilment of the requirements of the degree of Master’s in Applied Music Theory
Publisher
Norges musikkhøgskole
Series
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Anvendt musikkteori;2020

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit