Det er greit nok når du bare kan sitte og synge i kor med andre ... En kvalitativ studie av barnehagelæreres trygghet og utrygghet på å utøve sang og musikk i barnehagen
Abstract
Tema for denne masteroppgaven er opplevelsen av utrygghet på å eksponere seg gjennom musikk. Studien er kvalitativ og basert på semistrukturerte intervjuer med 7 barnehagelærere. Jeg søker å forstå hva som kan ligge til grunn for at mange barnehagelærere opplever det utrygt å lede eller eksponere seg gjennom sang og musikk i barnehagen, og hva som kan gi økt trygghet. Tematisk analyse avdekket følgende tema; «Å være musikalsk», «Min musikalske verktøykasse», «Sårbarhet», «Musikkens rammebetingelser» og «Fellesskap». Jeg belyser negativt syn på egen musikalitet som trygghetsregulerende faktor samt et hinder for videre musikalsk utvikling, og om stemmekunnskap vil gjøre det tryggere å synge. Sårbarheten i det å eksponere seg gjennom musikk drøftes på bakgrunn av vårt medfødte behov for tilhørighet og anerkjennelse. Det stilles spørsmål til musikkens rammebetingelser, når barnehagelærere som ønsker å fremme musikkfaget er utrygge på egne prioriteringer og hindres av janteloven. Et felles fokus på musikk der man oppmuntrer og støtter hverandre og ser den enkeltes kunnskap som en felles ressurs, synes å være sentralt for økt trygghet, samt å opparbeide motstand mot skam, og stole på sin rett til å ta plass.
Description
Norges musikkhøgskole. Masteroppgave. Musikkterapi